Moet de werkgever op de hoogte zijn van een bijverdienste?

jmi17
Topic Starter

Moet de werkgever op de hoogte zijn van een bijverdienste?

#1 , 04 okt 2014 00:05

Hoi,

ik heb een voltijdse job bij mijn werkgever, maar op sommige vrije dagen werk ik terug voor mijn vorige werkgever op hun vraag als er personeelstekort is.
Dit is als interim met dagcontracten. Uiteraard krijg ik hier ook een loon voor waarop RSZ en bedrijfsvoorheffing afgehouden wordt.

Nu is mijn vraag: moet mijn huidige werkgever, waar ik voltijds werk, op de hoogte zijn van deze bijverdienste?
Ik denk dan aan belastingen,... Dus de financiële kant.

Bedankt voor de info.

Jmi17

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 04 okt 2014 00:06

U werkt dus in het zwart.
Dat mag niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jmi17
Topic Starter

#3 , 04 okt 2014 00:13

Hoezo ik werk in het zwart???
Alles wat van mijn loon bij de voltijdse werkgever wordt afgehouden, gaat er ook af bij de interimjob (bedrijfsvoorheffing, rsz,...).

Reclame

berenod

#4 , 04 okt 2014 08:25

Neen, u moet dat niet vermelden.

Het enige nadeel van het niet te melden, is dat u dan vermoedelijk te weinig voorheffing betaald gezien uw hoger totaalinkomen, temeer omdat interimbureau's meestal al zeer lage voorheffing inhouden.

Dit wil dus zeggen dat u bij uw volgende aanslag biljet waarschijnlijk een serieus bedrag zal mogen bijbetalen.

Indien u een financieel verantwoordelijk persoon bent is dit dus wel een voordeel, aangezien u over het geld dat u aan de belastingen uiteindelijk zou moeten betalen vrijelijk kan beschikken gedurende het jaar, en dit interestloos!

JPV

#5 , 04 okt 2014 10:20

Neen, u moet dat niet vermelden.
Tenzij de werkgever een soortgelijke activiteit heeft

berenod

#6 , 04 okt 2014 12:07

Inderdaad, dit zou normaal in het arbeidscontract moeten staan.

Dikwijls is het niet toegelaten exact hetzelfde te doen voor de competitie (of bijvoorbeeld in zelfstandig bijberoep).

JPV

#7 , 04 okt 2014 16:30

Lees je arbeidsovereenkomst.
In de mijne staat dat de werkgever op de hoogte gesteld moet worden van andere, bijkomende beroepsactiviteiten.
Ze doen daar niet moeilijk over, maar je moet het wel melden ...
Is voor een gewone arbeidsovereenkomst ook niet zomaar te verplichten. Mocht ik om een of andere dwaze reden gigolo zijn in bijberoep, moet mijn baas daar nooit iets van weten.

de reden
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 okt 2014 00:21

Lees je arbeidsovereenkomst.
In de mijne staat dat de werkgever op de hoogte gesteld moet worden van andere, bijkomende beroepsactiviteiten.
Ze doen daar niet moeilijk over, maar je moet het wel melden ...
Is voor een gewone arbeidsovereenkomst ook niet zomaar te verplichten. Mocht ik om een of andere dwaze reden gigolo zijn in bijberoep, moet mijn baas daar nooit iets van weten.
en wat bij economische werkloosheid?

er kan ook iets staan in het arbeidsreglement of (bedrijfs)cao
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#9 , 05 okt 2014 06:57

en wat bij economische werkloosheid?
idem
er kan ook iets staan in het arbeidsreglement of (bedrijfs)cao
En dat is ondergeschikt aan het recht op privacy.

jmi17
Topic Starter

#10 , 05 okt 2014 17:48

Er staat niets van in het arbeidsreglement, dus best niets zeggen? Of toch? Het gaat uiteindelijk ook maar over enkele werkdagen.

eylis

#11 , 05 okt 2014 17:52

maar waarom zou je ook, als het gezien je contract niet moet. Dat zijn persoonlijke gegevens en ik heb al zien gebeuren dat er nogal wat geroddel en "jaloezie"gedoe ontstaat als men weet dat een collega ook nog andere jobs doet. Ik zou daar niets over zeggen, tenzij je de gewoonte hebt àlles aan je baas te vertellen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 okt 2014 13:33

Ik zou er ook niets van zeggen. Als je beide "jobs" perfect gescheiden kan houden en perfect uitvoeren, zonder je arbeidsreglement of contract te overtreden, zie ik niet in waarom je het zou zeggen aan je baas. Inderdaad wel incalculeren wat het effect is op je personenbelasting, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ddanck
Contacteer: Website

#13 , 13 okt 2014 09:44

Dikwijls is het niet toegelaten exact hetzelfde te doen voor de competitie (of bijvoorbeeld in zelfstandig bijberoep).
Tijdens de arbeidsovereenkomst is het NOOIT toegestaan te concurreren met je werkgever.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jmi17
Topic Starter

#14 , 13 okt 2014 20:07

Hoe kan ik eigenlijk weten wat het effect is op mijn personenbelasting? Kan je dat op één of andere manier berekenen?

JPV

#15 , 14 okt 2014 07:23

yep, tenminste als je al een mooi inkomen hebt (anders zit je nog met héél wat kortingen die eraf kunnen). Check je laatste belastingsbrief en kijk naar het belastbare inkomen. Kijk dan naar: http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... e_aanslag/" onclick="window.open(this.href);return false;

ALs je nu bvb 35000 euro belastbaar inkomen hebt (wat al best hoog is), en je verwacht 3000 euro belastbaar inkomen te hebben uit je zelfstandige activiteit, dan zal:
36300-35000 = 1300 euro aan 45% belast worden
3000-1300 = 1700 euro aan 50% belast worden

Daarbij moet je dan wel de belasting verhoging met je gemeentebelastingen (als je die niet kent: kijk op je belastingsbrief of neem 8% als gemiddelde).

Terug naar “Andere”