Regeling bezoeksrecht

Beltje
Topic Starter

Regeling bezoeksrecht

#1 , 08 apr 2008 14:07

Hallo dit is mijn eerste bezoek hier.
Ik ben Isabelle. Mijn (ex)vriend en ik hebben tien dagen geleden besloten om uit elkaar te gaan want het is voorbij. Drie dagen later hoor ik dat ie reeds iemand anders heeft en die zich al vermengt in onze regeling mbt onze dochter (2 jaar en 8 maand)!
De beslissing naar onze regeling wordt steeds moeilijker en moeilijker.
Hayley zou bij mij wonen en in het weekend zou ze een dag bij mama en een dag bij papa verblijven. In de week zou hij haar zoveel mogelijk afhalen van school en dan zou ik er tegen 18u omgaan.
Normaal heeft de persoon waar de dochter bij woont recht op het kindergeld en dus ook op het belastingsvoordeel, dat zit hem dus al dwars.
Hij wil ook geen alimentatiegeld betalen, alleen de helft van de schoolkosten.
Wat moet ik hier meedoen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 08 apr 2008 16:38

Gezien de jonge leeftijd van jullie kind is het des te belangrijker dat jullie er als ouders in slagen om op een constructieve manier met elkaar om te gaan. Tot haar 18e dienen jullie immers samen voor haar opvoeding in te staan.

Als je ervaart dat je er met zijn 2 niet uitgeraakt om tot een regeling te komen en dit omwille van het feit dat jullie 2 verschillende standpunten hebben, dan kunnen jullie de hulp inschakelen van een bemiddelaar in familiezaken. Deze persoon helpt jullie om tot een regeling te komen waar beiden zich goed bij voelen.

Beltje
Topic Starter

#3 , 08 apr 2008 16:42

Waar kunnen wij terecht voor een bemiddelaar?

Ik heb altijd ingestaan voor een heel groot stuk van haar opvoeding en wil dat ze momenteel zo goed als mogelijk wordt opgevangen! En dat ze tijd krijgt om haar aan te passen aan onze breuk... Volgens mijn ex beseft ze niet wat er aan de hand is en kan het geen kwaad dat ze onmiddellijk wordt geconfronteerd met een nieuwe vriendin!

Reclame

bemiddelaar

#4 , 08 apr 2008 17:01

bemiddelaars in familiezaken zijn te vinden in de centra voor algemeen welzijnswerk (www.caw.be) of in zelfstandige praktijken (www.juridat.be/bemiddeling).

Een bemiddelaar met een achtergrond van maatschappelijk werker, psycholoog of psychotherapeut kan jullie ook informatie geven omtrent de wijze waarop een kind een scheiding ervaart en wat jullie als ouders kunnen doen om jullie dochter te ondersteunen

Vlaamie

#5 , 08 apr 2008 17:02

Op de volgende sites kun je bemiddelaars opzoeken waarna de contactgegevens verschijnen:
per arrondissement: http://www.juridat.be/bemiddeling/
per provincie: http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=27

Beltje
Topic Starter

#6 , 11 apr 2008 10:51

Wij hebben momenteel een akkoord :

Eerste drie jaar blijft Hayleytje bij de mama en tegen dat Hayleytje naar het lager onderwijs gaat zouden we willen overstappen naar co-ouderschap. Is dat mogelijk om deze overeenkomst zo op papier te zetten?
Mijn ex zegt dat dit onmogelijk is en dat het onmiddellijk co-ouderschap zal zijn en gewoon mondeling overeenkomen de eerste drie jaar maar dat vertrouw ik niet?
Dit weekend heb ik afspraak met advocaat om me te informeren.

bemiddelaar

#7 , 11 apr 2008 11:01

Jammer dat jullie er niet voor kiezen om de hulp in te schakelen van een bemiddelaar in familiezaken, want dan zou er door die bemiddelaar kunnen nagegaan worden waarom ieder zijn standpunt inneemt. Er zou zo een oplossing kunnen gevonden worden waar iedereen zich goed in voelt. En dit laatste is van belang opdat jullie dochtertje zich goed zou voelen.

Om op uw vraag te antwoorden: ja, het is mogelijk om verschillende soorten regelingen op papier te zetten als jullie dit onderling overeenkomen.

Beltje
Topic Starter

#8 , 11 apr 2008 11:37

Mijn ex wil er geen frank aan uitgeven!!!!

Waar kunnen we dat laten beschrijven als we overeenkomen?

roderidder
Contacteer: Website

#9 , 11 apr 2008 11:55

Mijn ex wil er geen frank aan uitgeven!!!!
Dat is dus de tweede reden om juist voor een bemiddelaar te kiezen...!!
Iedere proffessional is het er over eens: verreweg het beste voor de gemoedsrust en het goedkoopste.

RR

Beltje
Topic Starter

#10 , 11 apr 2008 12:41

Ik ben eens naar die site geweest en ze vragen 60 euro per uur en 100 euro voor het verslag! En ze spreken van 4 à 5 uur en 3 overeenkomsten! Hij zal da nooit willen...

roderidder

#11 , 11 apr 2008 12:55

Er zijn er die zeggen zeg nooit nooit

Niet paniekeren, met wat geduld en met praten kom je vaak al een heel eind.

uiteraard als hij blijft bokken en halsstarrig blijft weigeren dan kan je overwegen naar een advocaat te stappen maar dat zal nu net niet zijn wat hij wil. Blijf nu en in de toekomst steeds pogen om samen tot oplossingen te komen.

Wat je nu allemaal meemaakt zal je zeker heel diep raken, maar als er niets veranderd speelt de tijd wel in je voordeel. Dus als de regeling loopt, laat deze maar lopen en tracht toch hem te overeden naar een bemiddelaar te stappen om de zaken op een zo goedmogelijk en zo goedkoop mogelijke te regelen

RR

bemiddelaar

#12 , 11 apr 2008 15:47

Als bemiddelaar doen we niet aan vrijwiligerswerk. Iedereen wordt graag betaald voor het werk dat hij doet....

De vernoemde prijs is echter geen standaardprijs. Er zijn bemiddelaars die voor een goedkoper / duurder tarief werken. Als er enkel rond de kinderen afspraken op papier dienen gezet te worden, wordt er 1 overeenkomst gemaakt.

Het vooropgestelde tarief is een tarief dat jullie samen betalen. Elke ouder betaalt de helft van de kosten.

Als jullie over lage inkomsten beschikken, kunnen jullie bij een CAW in de buurt de vraag naar ouderschapsbemiddeling stellen. In CAW's wordt de tarief immers op basis van het inkomen bepaald.

Beltje
Topic Starter

#13 , 11 apr 2008 16:45

Waar kunnen wij terecht voor onze overeenkomst op papier te zetten als er wederzijds akkoord is?

roderidder

#14 , 11 apr 2008 17:20

cru gesteld in een winkel waar ze papier en een stylo verkopen
Het komt er dus in de eerste plaats op aan je zaken op een geldige wijze op papier te krijgen (datum + naam en adres van ieder + de overeenkomst + handtekening)

Daarna zou die overeenkomst waarschijnlijk het beste door een rechter bekrachtigd worden (dan pas wordt ze geldig)
Er zijn ouders die er in slagen om alles zelf te regelen en niet naar een advocaat/rechter gaan. Eigenlijk is dat het beste, maar dat is slechts een heel klein gedeelte van de ouders die daar in slagen, maar misschien groeit die groep stillaan want mogelijk is dat voor ouders die dat kunnen wel de beste optie, in ieder geval wel de flexibelste.

De kostprijs van een bemiddelaar is een noodzakelijke kost wil je er goedkoop vanaf zijn. Bemiddelaars in familiale zaken kijken voor U mee waar de valkuilen en wolfijzers op het traject kunnen liggen en bespreken deze ook zodat de kans dat je erin trapt kleiner wordt. Het spreekt voor zich dat als je een paar keer in zo een valkuil terrechtkomt en dan beroep moet doen op een advocaten/rechters om dat conflict op te lossen meer geld kost

een begin om een bemiddelaar te vinden:
uiteraard kan je zelf ook even googelen
http://www.just.fgov.be/bemiddeling_med ... essen.html

suc6

RR

roderidder

#15 , 11 apr 2008 17:37

Elke ouder betaalt de helft van de kosten.
Dat is de regel, maar dat is iets wat je als ouders zelf kan bepalen
vb. een 60/40 verhouding of zelfs een verhouding 100/0 kan omdat hij/zij vragende partij is om via bemiddeling de zaken geregeld te zien.

In dit geval als hij niet wil betalen loont het misschien toch de moeite om de eerste sessies voor je rekening te nemen in de hoop hij later bijdraait en tot inzicht komt om toch mee wil betalen voor de bijeenkomsten bij de bemiddelaar om tot een goede regeling te komen voor de toekomst van dochterlief en hun ouders

RR

Terug naar “Echtscheiding”