Ik maakte vandaag volgend ongeval mee: ik reed op een rijksweg ~65-70 kph (waar de toegelaten snelheid 70 kph is). Voor mij rijdt er een landbouwvoertuig van een zijstraat de rijksweg op en vervolgt zijn weg in dezelfde richting als ik. Omdat hij 20-30 kph (eigen inschatting) reed, besloot ik in te halen. De baan was volledig vrij en de tractor zelf gaf geen teken een maneuver uit te gaan voeren, dus zette ik m'n richtingsaanwijzer aan en begon in te halen.
Net als ik op 10-20 meter van de tractor ben draait deze plots naar links af (om zijn erf op te rijden, bleek achteraf). Om een botsing te vermijden, trek ik het stuur instinctief naar links om de tractor te ontwijken maar verlies de controle over de auto. Ik slip een 100-tal meter waarna mijn auto 180° draait en in de gracht aan de linkerkant van de weg belandt. Niemand raakte gewond en behalve mijn auto, was er geen ander materieel beschadigd.

Geen van ons beide blies positief voor alcohol. In zijn verklaring gaf de boer echter te kennen dat hij mij niet gezien had. Zijn richtingaanwijzer werkte naar behoren. Er is een getuige, maar die zag het ongeval slechts van 300-400 meter verderaf en kan dus wellicht niet zeggen of de boer zijn richtingaanwijzer gebruikte.
Denken jullie dat de boer in fout gesteld kan worden op basis hiervan, of wordt het woord tegen woord?
Bedankt voor jullie input!