erfrecht broers en zussen

vito49
Topic Starter

erfrecht broers en zussen

#1 , 25 sep 2014 20:04

Sorry als deze vraag hier om één of andere reden niet thuis hoort ....

Situatieschets:
* Ouder echtpaar (60/65), getrouwd zonder huwelijkscontract.
* Man heeft geen ouders meer in leven, wel drie volwassen kinderen uit een vorig huwelijk.
* Man heeft een broer en twee zussen
* Vrouw heeft geen levende ouders meer, heeft ooit kind gehad uit vorig huwelijk, maar dit is overleden.
* Vrouw heeft twee broers en twee zussen.

Het echtpaar bezit geen huis noch grond.
Beiden hebben eigen bankrekening en spaarboekje waar ze beiden van elkaar volmacht op hebben.

De vraag:
Hoe wordt het kapitaal verdeelt als de man eerst sterft en hoe als de vrouw eerst sterft, vooral ten opzichte van de broers en zussen?
Vooral het laatste is belangrijk voor de vrouw.

Heel erg bedankt voor uw medewerking.
Linux User (Manjaro and Mint)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 sep 2014 20:15

Indien al wat ze bezitten verworven is tijdens hun huwelijk dan heeft ieder 50 percent aandeel in die gemeenschappeljke bezittingen.
Alles is gemeenschappelijk, ook de persoonlijke spaarboekjes.
Bij het eerste overlijden valt er dus 50 percent in de erfenis, bij het tweede de rest.
De erfgenamen van de man zijn de drie kinderen. De erfgenamen van de vrouw zijn haar broers en zussen.

eerste geval: Als de man eerst overlijdt erven zijn kinderen 50 percent van het gemeenschappelijke bezit van de twee echtgenoten in NAAKTE eigendom.
De echtgenote erft daarvan het vruchtgebruik. Bij overlijden echtgenote worden de kinderen volle eigenaar van hetgeen ze hebben geërfd van hun vader.
Van hun stiefmoeder erven ze niets, Die erfenis gaat naar haar broers en zussen.

tweede geval: Als de vrouw eerst overlijdt erft de man (jullie vader) haar 50 percent in volle eigendom (omdat ze zelf geen eigen kinderen/kleinkinderen heeft).
Bij overlijden vader erven jullie alles wat hij op dat ogenblik (nog) bezit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vito49
Topic Starter

#3 , 25 sep 2014 20:45

Indien al wat ze bezitten verworven is tijdens hun huwelijk dan heeft ieder 50 percent aandeel in die gemeenschappeljke bezittingen.
Alles is gemeenschappelijk, ook de persoonlijke spaarboekjes.
Bij het eerste overlijden valt er dus 50 percent in de erfenis, bij het tweede de rest.
De erfgenamen van de man zijn de drie kinderen. De erfgenamen van de vrouw zijn haar broers en zussen.

eerste geval: Als de man eerst overlijdt erven zijn kinderen 50 percent van het gemeenschappelijke bezit van de twee echtgenoten in NAAKTE eigendom.
De echtgenote erft daarvan het vruchtgebruik. Bij overlijden echtgenote worden de kinderen volle eigenaar van hetgeen ze hebben geërfd van hun vader.
Van hun stiefmoeder erven ze niets, Die erfenis gaat naar haar broers en zussen.

tweede geval: Als de vrouw eerst overlijdt erft de man (jullie vader) haar 50 percent in volle eigendom (omdat ze zelf geen eigen kinderen/kleinkinderen heeft).
Bij overlijden vader erven jullie alles wat hij op dat ogenblik (nog) bezit.
Bedankt voor je snelle reactie roharro ..... ik denk dat ik het min of meer begrijp. Maarre ... ik ben niet één van de kinderen hoor, ik ben de 65 plusser, de vader dus :D

Als ik nog effe mag, mijn vrouw begrijpt niet goed wat er precies gebeurt als zij eerst zou sterven. Ik zal maar uit de biecht praten en vertellen dat wij een zeer gelukkig koppel zijn, dat mijn vrouw als stiefmoeder héél goed met mijn kinderen kan opschieten en dat zij dus liever niet heeft dat er geld van ons naar haar zussen en broers gaat maar wél naar mijn kinderen. Ik weet het, het klinkt wat ongeloofwaardig, maar het is zo.

Ikzelf meen begrepen te hebben dat dit inderdaad zo is, haar deel komt mij toe als ze eerst zou sterven en als ik daarna het loodje leg is al wat er nog overgebleven is voor mijn kinderen. Graag bevestiging, waarvoor heel veel dank.

Reclame

roharro

#4 , 25 sep 2014 20:49

Dat klopt.
Indien uw vrouw wil dat de kinderen ook erven van haar indien u eerst overlijdt dan kan ze dat perfect doen met een testament waarin de kinderen als enige erfgenamen worden aangeduid.
Indien jullie hierin overeenkomen zou ik de situatie ook eens voorleggen aan een notaris teneinde zeker te zijn dat voor de beste mogelijkheid wordt gekozen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vito49
Topic Starter

#5 , 25 sep 2014 21:07

Dat klopt.
Indien uw vrouw wil dat de kinderen ook erven van haar indien u eerst overlijdt dan kan ze dat perfect doen met een testament waarin de kinderen als enige erfgenamen worden aangeduid.
Indien jullie hierin overeenkomen zou ik de situatie ook eens voorleggen aan een notaris teneinde zeker te zijn dat voor de beste mogelijkheid wordt gekozen.
OK, dat is helemaal begrepen. Blijft nog de vraag "wat met de dingen die we hadden voor we trouwden" (we zouden die allemaal in één en dezelfde gezamenlijke pot willen stoppen) , maar ik zal daar een aparte post voor plaatsen.
Nogmaals heel erg bedankt.

Frans Baekelandt

#6 , 04 okt 2014 18:42

Mag een echtgenoot zijn vrouw bijstaan bij de notaris als er verdeling van een erfenis is met andere kinderen?mijn vrouw is ernstig ziek geweest en zeer emotioneel

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”