Dat formulier bedoel ik idd. U moet in totaal twee aangetekende brieven ontvangen hebben.
Ik vrees dat uw advocaat u verkeerd heeft ingelicht! Even een passage uit de administratieve instructie: "Ter herinnering, het beslag onder derden (of de overdracht) op een zichtrekening heeft betrekking op het creditsaldo op de dag van het beslag, onder voorbehoud van de verrichtingen in uitvoering die de grondslag van het beslag kunnen vergroten of verkleinen; de rekening zelf wordt niet geblokkeerd in zijn geheel en kan gebruikt worden niettegenstaande het beslag."
Waarom sommige banken de rekening desondanks toch in zijn geheel blokkeren is mij niet duidelijk. Angst (overdreven voorzichtigheid ingevolge hun aansprakelijkheid), gemakkelijkheidshalve of uit onwetendheid?
Peter, kan ik die administratieve instructie ook ergens vinden? Dit is een uittreksel uit de brief die Argenta me stuurde toen ik vroeg om op papier te zetten waarom ik de volledige rekening blokkeerde;
Het creditsaldo dd. 04/09/2014 werd gereserveerd aangezien wij hiertoe wettelijk verplicht zijn.
Artikel 1451 Ger.W. bepaalt immers dat “ Vanaf de ontvangst van de akte houdende derdenbeslag, mag de derde-beslagene de sommen of zaken die het voorwerp zijn van het beslag, niet meer uit handen geven, op straffe van gewoon schuldenaar te worden verklaard voor de oorzaken van het beslag, onverminderd schadevergoeding ten aanzien van de partij, indien daartoe grond bestaat “.
Het voorwerp van het beslag strekt zich uit tot de stand van de rekening op het ogenblik van het uitvoerend beslag onder derden.
De oorzaak van het beslag betreft de openstaande fiscale schuld, te vermeerderen met eventuele kosten van allerlei aard.
De rechtspraak en rechtsleer zijn het hierover unaniem eens. Het uitvoerend beslag onder derden heeft dus betrekking op het volledige creditsaldo ten tijde van het beslag.