Even in't kort:
In december ondertekenen wij de offerte voor de plaatsing van een nieuwe trap. De offerte bevat een totaalbedrag X, geen enkele indicatie of dit inclusief of exclusief btw is, en een vermelding dat er een voorschotfaktuur van Y euro gemaakt zou worden. Ik ging dus uit dat bedrag X was wat wij uiteindelijk zouden moeten betalen.
De voorschotfaktuur bedroeg uiteindelijk Y + 6 % btw. Ik heb hier niet op gereageerd, omdat ik ervan uitging dat dit wel verrekend zou worden in de slotfaktuur.
De uiteindelijke faktuur komt: (X + bedrag voor iets dat we niet gevraagd hadden - Y) + 6 % btw.
Telefonisch geprotesteerd in eerste instantie op dat extra bedrag. Telefoontje werd nogal kwaad beeindigd (nog voor ik tot punt 2 kwam)
Ik heb deze faktuur dan aangetekend betwist,
- dat bedrag voor optie die we niet gevraagd hadden
- de 6% btw
Nog voor ons aangetekend schrijven kon opgehaald worden kregen we per mail een gecorrigeerde faktuur: het extra bedrag was weggelaten, maar nog altijd +6% btw.
Na nog wat gemail (waarbij wij voet bij stuk houden), kregen we nu een (niet aangetekende) brief van de advokaat van de schrijnwerker. Zijn argumenten:
1. de vermelde wet (Marktpraktijken en consumentenbescherming) was nog niet in voege (nieuwe bepalingen zijn in voege gegaan op 31 mei 2014).
2. jullie hebben de voorschotfaktuur niet betwist, dus wisten jullie dat er btw bij kwam
3. jullie hebben een andere faktuur van de schrijnwerker (die enkel mondeling overeengekomen was, staat ook zo in brief) zonder protest betaald, inclusief de btw
nu is mijn vraag:
- wat doen we best ? hierop reageren ? niet reageren ? Gewoon afwachten tot dit voor het (vrede)gerecht komt ?
- houdt argument 1 steek ? Het was voor die wijziging dd 31 mei 2014 al heel duidelijk wettelijk bepaald dat offertes voor consumenten INCLUSIEF btw moeten zijn (tenzij heel duidelijk anders vermeld)
- houden argumenten 2 en 3 steek ?
Bedankt voor jullie mening !
Aangetekende brief naar deze advocaat met copij per gewone zending naar de schrijnwerker met uw argumenten .
- Aangezien U particulier bent verwacht u een prijs inclusief BTW. ( behoudens duidelijke vermelding)
- Alle tussentijdse facturatie als voorschotten etc doet geen afbreuk aan de totale prijs die U werd aangeboden ...
Verder neemt U volgende stelling in ( maar dat schrijf je misschien best nog niet )
- punt 3 ... bij de mondelinge prijsopgave voor deze toegestane werkzaamheden heeft de schrijnwerker mondeling gezegt dat de opgegeven prijs excl was ...
- De aannemer was op de hoogte dat het om werken in een oudere woning ging en was dus perfect in staat zijn offerte op te maken door gebruik te maken van het correcte BTW tarief ...
Na het versturen van deze aangetekende zending rustig afwachten ... of men effectief enige stappen richting rechtbank onderneemt ...
Op alle correspondentie AANGETEKEND reageren vanaf nu ... ( en copij van je brief maken voor je dossier nadat je uw handtekening plaatste)
k.b.