vraag over erfenis

moomin
Topic Starter

vraag over erfenis

#1 , 03 apr 2008 14:47

Een tijd geleden is de broer van mijn grootvader gestorven. Omdat mijn moeder een erfgename is maar zij altijd een nomandenbestaan heeft geleid en nergens een adres van haar te vinden is, heeft de notaris de brief naar mij gestuurd.

Aangezien niemand weet waar zij is of verblijft, kan ik dan haar deel opeisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 03 apr 2008 20:42

Ik was ergens een bericht kwijtgeraakt en hier is het dus teruggevonden.

Zie burgerlijk wetboek vanaf artikel 112, dat gaat over de afwezigen (zeer recent gewijzigde wetgeving).
Laatst gewijzigd door wolf2 op 04 apr 2008 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

akromah

#3 , 03 apr 2008 21:14

Ik denk dat er niets te eisen valt.
en ook denk ik dat je moeder erft, niet jij.

Reclame

wanton

#4 , 05 apr 2008 14:17

Voor dit geval is het te laat , maar eigenlijk moet men zijn voorzorgen nemen. Voor erfgenamen waarvan men jarenlang geen nieuws heeft , zelfs niet of ze nog leven , moet men drastisch zijn. Hoe : door ze te onterven.
De erflater maakt een testament waarbij hij de erfenis van de 'verloren zoon' (sorry voor het woord) direct toewijst aan diens erfgenamen. Het testament zal zo worden uitgevoerd , zelfs als dat een reservataire erfgenaam betreft. Die heeft daarna evenwel 30 (dertig) jaar de tijd om zijn erfenis op te eisen , zodat die erfenis best 'beheerd' wordt ipv. geïnvesteerd of opgemaakt. Duikt de verloren zoon op , kan hij ook afzien van zijn recht tot opeising. Die kan ook zelf overlijden : pas dan kan de aangeduide erfgenaam ten volle gebruik maken van zijn 'eigendom' , zonder terug te moeten erven.
In onderliggend geval meen ik dat het best is dat de zoon zich 'bewindvoerder' laat maken van zijn moeder en de erfenis beheert. Het is evenwel niet zijn eigendom. Wanneer moeder komt te overlijden of gerechterlijk wordt dood verklaard , worden die goederen nogmaals vererfd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”