1. Verboden marktprijken, dus de firma is in fout (artikels VI.94, 95, en 103; 6° van het WEC). Zij mogen u niets opzenden waar u niet om gevraagd heeft, en indien ze dit toch doen mogen ze niet vragen dat u dit betaalt of terug zendt. Wat in de brief staat is juridisch gezien nog minder waard dan het gebruikt papier, en volkomen te negeren.
2. Hoewel in België minderjarigen geen aankopen mogen doen, gaat de rechtbank er van uit dat men bij stijgende leeftijd ook meer de gevolgen van een aankoop kan inzien. Zo zal je niet moeten proberen om de verkoper te vervolgen voor het verkopen van 50 cent aan snoep aan een 10-jarige, of het verkopen van een laptop aan een 17-jarige. Ook kan er van uitgegaan worden dat indien u uw kinderen toestaat de telefoon op te nemen, u hen voldoende instructies heeft gegeven zodat ze weten wat ze mogen en niet.
Postbedeling speelt hier niet mee. Aangezien de inhoud van de brief voor u toch niet bindend is, maakt het ook niet uit of u deze ontvangen heeft.
3. Indien nodig zal de firma het gesprek bij een rechtszaak voorleggen, tot dan heeft u hier geen inzage in.
4. Niet. Maar dit moet ook niet, aangezien u duidelijk heeft gemaakt dat u dit niet wilde, en u dus ook geen abonnement heeft.
Zelf vraag ik altijd of het om een abonnement gaat, en bij positief antwoord ga ik er niet op in. Krijg ik toch een pakket, of zit er een brief bij waaruit blijkt dat het toch om een abonnement gaat, negeer ik deze, neem ik alle volgende pakketten in ontvangst (waarbij ik enkel het pakket waar ik mee ingestemd heb betaal), en gaat alle post die vraagt om betaling meteen bij het oud papier (dreigbrieven incasso inbegrepen). Nog nooit hebben ze hun dreigement van een rechtszaak hard gemaakt, aangezien ze heel goed weten dat ze dit nooit kunnen winnen. Zulke firma's leven van de angst van de onwetende consument, die vaak toch maar betalen om er van af te zijn.
Duidelijk genoeg. Het was maar die brief die me licht verontrustte. moest het een brief zijn ter ondertekening en terugzenden dan zou het wel wettelijk zijn neem ik aan, nu dus niet. Daar het weekeind is heb ik deze middag de zending opgezegd, freephone en dus gratis belletje naar een zonaal nummer in Antwerpen. Daar houd het voor mij mee op. Als ze toch nog zendingen sturen negeren. heb ik in het verleden nog gedaan. Toen was het via een folder in de bus, en dit na zeer grondige analyse van de heel kleine lettertjes. Werkelijk met een loupje (vergrootglas). Daarna jaren lang de incassobrieven in een mapje laten zitten. Van incasso ging het even tot deurwaarder. ook genegeerd, zal wel valse hoofding zijn geweest. Enkele maanden was er niets, en daarna terug incasso. Terwijl er een deurwaarder op zit? dan moest ik toch effe lachen. Ik maak me al geen zorgen meer. deze topic lijkt me duidelijk genoeg zo? Anders mogen jullie me altijd nog naar de stand van zaken vragen. Doe wel via pm dan, van deze topic neem ik geen ebo en ga ik dan ook geen mail krijgen bij reacties.
Grote dank aan Turaki, ook voor de andere topic die ik hier ergens heb staan. Alles zo klaar als een klontje zeggen ze hier bij ons. dank ook aan lanox, en ja, ook ik heb dat stuntwerk al gedaan. Ik draag nog steeds enkele gratis boxershorts en een paar gratis kousen.