Bedankt voor bewezen diensten na bijna 3 jaren dagcontracten

bald*no*locks
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bedankt voor bewezen diensten na bijna 3 jaren dagcontracten

#1 , 20 sep 2014 09:39

Geachte forumleden,

Graag had ik jullie visie geweten op het volgende...

Ben sinds december 2011 te werk gesteld geweest bij firma X tot en met 18/09/2014 op basis van dag contracten.

Daar ik steeds gepasseerd werd door jongere collega's die na mij begonnen zijn en deze telkens een contract aangeboden kregen, trok ik recentelijk mijn stoute schoenen aan en ben mijn ongenoegen gaan duidelijk maken aan de vertrouwenspersoon op dit bedrijf.

Zij adviseerde mij de loodsbaas aan te spreken (deze bepaald wie contract krijgt en wie niet), waarop ik haar duidelijk maakte dat dit mij mogelijk de kop zou kunnen kosten.

Er is dus een gesprek geweest met deze persoon, waarin blijkt dat men tevreden is over mijn werk, flexibiliteit naar uren toe, stiptheid, maar ik een risico ben vanwege rugproblemen, waarop ik de vraag heb gesteld hoeveel keer ik thuis ben geweest met mijn rug op al die jaren?, 1 keer dus, recentelijk vanwege acute lumbago, waar ik dan nog 1 dag heb mee geprobeerd te gaan werken.

Aangehaalde redenen om mij niet aan te nemen waren: Mijn leeftijd (50), rugprobleem en dus niet flexibel op de werkvloer, mijn leeftijd is nooit expliciet gebruikt maar mocht ik wel opvangen via roddel.

De man zegt mij dat hij mij niet voldoende werk kan garanderen, maar hij zou mij een test laten doen in een ander magazijn en indien geslaagd zou er wel een toekomst zijn voor mij in bedrijf X, dus zou het pendelen zijn tussen magazijnen.

Vrijdag 19/09/2014 had men mij blijkbaar niet nodig en ik vraag aan de ploegbaas het adres waar ik maandag zou moeten starten, deze antwoord mij dat ik me naar de huidige werkplaats moet begeven op maandag 22/09/2014.

Vervolgens krijg ik op 19/09/2014 om 16.00 uur telefoon van Vio interim dat ik niet meer welkom ben op de firma X, dat ik niet meer zou passen in het nieuwe beleid.

Ik heb de vakbondsafgevaardige gebeld van bedrijf X, deze zei mij niet op de hoogte te zijn van een nieuw beleid, en als dit zo zou zijn hij hiervan op de hoogte diende te zijn, hij kon mij evenwel enkel maar adviseren daar ik géén vaste man was.

Er zijn mij van het begin valse beloftes qua vast contract gemaakt zowel door Adecco (waar ik op dit bedrijf mee gestart ben, en later Vio) als bedrijf X, maar je blijft gaan werken in de hoop dat ooit????

Zowel ik als mijn collega uitzendkrachten hebben met chemicalieen gewerkt en met gebrekkig veiligheidsmateriaal (zo heb ik staan werken met een gasfilter gemonteerd ipv. een stoffilter alsook een stuk gesloten luchtcirculatie systeem, een werkpostfiche is ons nooit gegeven, extra vergoeding voor chemicalieen hebben wij nooit gezien, en het jaarlijks medisch onderzoek is hier ook nooit op ingegaan.

Het stuit mij evenwel tegen de borst dat na bijna drie jaren uitzendwerk voor dezelfde firma, men niet de moed kan opbrengen mij persoonlijk aan te spreken, maar dit aan het uitzendbureau overlaat, tenslotte ben ik géén vreemde voor het bedrijf of de mensen daar.

Alleszins ga ik maandag as. mijn licht opsteken bij de vakbond, maar wou dit verhaal publiek zetten op jullie forum.

Hopelijk heb ik een poot om op te staan, graag jullie visie op de zaak aub.

Alvast bedankt,

Michel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 sep 2014 15:59

3 jaar onafgebroken? telkens dagcontracten? in de haven of elders?

bald*no*locks
Topic Starter

#3 , 20 sep 2014 16:38

Dag JPV,

Dag contracten maar niet aaneensluitend, zijn altijd wel periodes geweest van enkele dagen er tussen uit.

In het havengebied, maar in de prive sector (dus géén haven gebonden bedrijf).

Reclame

eylis

#4 , 20 sep 2014 21:22

druist compleet in tegen de wetgeving mbtr interimarbeid. als blijkt dat u steeds hetzelfde werk heeft gedaan dat in de tijd een continu karakter kreeg had men u een vast contract moeten geven. Interumarbeid kan enkel toegestaan worden in geval van vervanging van ziekte of op momenten van occasionele verhoging van de werkdruk of voor een speciaal eenmalig project. Ze ontduiken de arbeidswetgeing....

bald*no*locks
Topic Starter

#5 , 20 sep 2014 21:26

Dan heb ik een punt Eylis om voor te leggen aan de vakbond :), het feit is dat ik reeds meerdere malen gepasseerd werd door jongere uitzendkrachten inzake contracten, ik was dan ook degene die er al het langst op interim basis werkte.
Dit heeft meerdere malen tot frustratie geleid, maar me nu ook de kop gekost, je mag dus niet om een contract gaan vragen.

eylis

#6 , 21 sep 2014 11:50

bald, werkgever wist dat ie onwettig bezig was: ze dachten, we hebben het vlaggen: hij vraagt om een vast contract, dus hij wéét dat hij er recht op heeft. Daar gaan toestanden van komen. Dus ben je niet meer welkom. Verzamel al je c4's: als ze niet listig genoeg geweest zijn dan staat er biju de functie-omschrijvoing telkens dezelfde jobomschirijving. (En dat is een bewijs van de continuiteit in de tijd van de job) Staat er vermeld: éénmalig project: dan moet dit ook beschreven zijn. En dan moeten al die dagcontracten een ander projectomschrijving hebben. Laat de vakbond zijn tandjes daar maar in zetten :-)

bald*no*locks
Topic Starter

#7 , 21 sep 2014 15:02

Dus dien ik C4's te gaan opvragen bij Adecco en Vio teruggaande tot december 2011?, ik vrees dat ik niet op véél medewerking zal kunnen rekenen, tenslotte zijn zij de uiteindelijke werkgever.

Maar ik vindt persoonlijk bedrijf X verantwoordelijk om mij jarenlang aan het lijntje gehouden te hebben met een van den beginne gemaakte valse belofte.

Contracten vermeldden steeds "Tijdelijke vermeerdering van werk"

Mijn gesprek met de vertrouwenspersoon op dit bedrijf, is dit wel een goed idee geweest?

Zij zei me een open gesprek te hebben met de loodsbaas, wat ik ook gedaan heb, en misschien tot ongenoegen van de man, maar daarna dan valse kansen te gaan aanbieden en dan ineens niet meer welkom zijn?

Net zoals Doeranga1880 (zie "Dubieus ontslag met dringende reden" in Arbeid en Recht), ik kon gaan één dag na hem.
Laatst gewijzigd door bald*no*locks op 23 sep 2014 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

eylis

#8 , 21 sep 2014 16:05

je moet van deze tijdelijke jobs alle C4's krijgen, dat is wettelijk. Want als je geen ander werk vind, en werkloosheidsuitkering wil aanvragen, moet je bij de VDAB kunnen aantonen dat je die afgelopen periode wel degelijk gewerkt hebt. Als er op de contracten tijdelijke vermeerdering van het werk staat en je bent zo verschillende jaren aan het "tijdelijk werk geweest", is dat op zich een bewijs dat het géén tijdelijke vermeerdering van het werk was. Een aantal maanden kan een werkgever dat wel doen, maar na die tijd moet er besloten worden dat dit niet meer tijdelijk iw, maar permanent.... Deze wantoestanden zie je bij veel grote werkgevers. Zelfs bij de overheid.... Je had niet de vertrouwenspersoon moeten aanspreken, maar meteen de vakbond inschakelen. Eige nlijk zouden ze zelfs op basis van het feit dat je 3 jaar na elkaar hetzelfde werk gedaan hebt onder bedriegelijke dagcontracten een ontslagvergeoding moeten eisen gebaseerd op 3 jaar arbeid :-) Arbeidsrechtbank kan daar niet mee lachen, met zulke mistpraktijken....

bald*no*locks
Topic Starter

#9 , 21 sep 2014 18:31

Aha, ik dacht zoiets gelezen te hebben inzake ontslagvergoeding, ga dit dus ook ter spraken brengen op de vakbond.

Een C4 heb ik niet nodig denk ik, tenzij ten belope van de drie jaren als bewijs, had me na mijn ziekteverlof weer moeten inschrijven in de werkloosheid, daar op firma X géén werk was.

Terug naar “Andere”