Huisvrouw zonder inkomen

Tqe
Topic Starter

Huisvrouw zonder inkomen

#1 , 18 sep 2014 14:37

ik heb een vraag, want ongeveer drie jaar geleden ben ik hier met mijn man en mijn dochter komen wonen, mijn man kwam werken en ik studerende als bedrijfsbeheer en ik heb nog niet gewerkt in Belgie. Dus ik kon sindsdien geen uitkering ontvangen omdat ik heb nog niet gewerk in Belgie. Maar nu heb ik mijn studie afgerond en wil aan de slag als zelfstandige.

Mijn vraag is bestaat de mogelijkheid dat ik wel in aanmerking kan komen na het afronden van mijn studie voor een uitkering? Ik heb helemaal geen inkomen en ik ben ten laste van mijn man. En het inkomen van hem alleen is niet voldoende voor ons.

Ik wil aan de slag als zelfstandige maar ik heb ook een inkomen nodig om mijn lasten te kunnen betalen verder.

Met spoed wat kan ik in deze situatie doen?

Ik hoop naar een positieve reactie van zo spoedig mogelijk te mogen ontvangen.

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 sep 2014 17:11

Als zelfstandige kan u toch uw sociale lasten betalen via de inkomsten die u als zelfstandige behaalt?

Zonder werkverleden in België kan u geen werkloosheidsuitkeringen aanvragen (enkel wachtuitkeringen, maar u bent wss > 30 jaar oud?). U kan wel een leefloon aanvragen, maar dan zal de grootte van het inkomen van uw man van belang zijn. Waarschijnlijk zal dit te groot zijn.

roharro

#3 , 18 sep 2014 17:38

België land van melk en honing.....de perceptie zit dus grondig verkeerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Tqe
Topic Starter

#4 , 18 sep 2014 18:55

Als zelfstandige kan u toch uw sociale lasten betalen via de inkomsten die u als zelfstandige behaalt?

Zonder werkverleden in België kan u geen werkloosheidsuitkeringen aanvragen (enkel wachtuitkeringen, maar u bent wss > 30 jaar oud?). U kan wel een leefloon aanvragen, maar dan zal de grootte van het inkomen van uw man van belang zijn. Waarschijnlijk zal dit te groot zijn.

Ik ben 39 jaar oud zou het kunnen lukken bij een wachtuitkeringen aanvraag?waar kan ik de aanvraag doen?
De netto maandelijks inkomen van mijn man is 1968.39 euro ongeveer soms varieert die een beetje. Zou het mogelijk zijn wel te lukken bij de aanvraag voor een leefloon en waar moet ik dan de aanvraag hiervoor doen?

roharro

#5 , 18 sep 2014 19:00

30 jaar is de leeftijdslimiet voor wachtuitkering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2014 19:12

Als zelfstandige neem eens contact op met de sociale dienst van een zelfstandigen organisatie.

Als werknemer ( of toekomstige) kan u terecht bij uw vakbond.

Mogelijk ook eens op de sociale dienst van de gemeente info gaan halen

Of via een CAW (http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;) in uw omgeving

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2014 19:17

De netto maandelijks inkomen van mijn man is 1968.39 euro ongeveer soms varieert die een beetje

Dit is toch zo weinig niet, ik denk dat je met dit inkomen zeker naar het OCMW niet zal moeten gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#8 , 18 sep 2014 19:50

Het (netto) inkomen is idd véél te veel om sprake te hebben op enige sociale uitkering.

Vandebos

#9 , 18 sep 2014 21:59

Ik denk dat eerder een cursus budgetbeheer op zijn plaats is.

Terug naar “Werkloosheid”