scheiding van goederen vs. schulden tegenpartij

mr
Topic Starter

scheiding van goederen vs. schulden tegenpartij

#1 , 03 apr 2008 09:16

Beste,

Mijn aanstaande ex-vrouw en ik leven sedert enige maanden apart. We zijn getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen. Dit huwelijkscontract bevat een clausule die zegt dat schulden aangegaan door de ene partij niet kunnen verhaald worden op de andere partij.

Sinds mijn vertrek (zij is blijven wonen in het huis) heeft mijn aanstaande ex-vrouw enorme financiële problemen, zo zijn bv de Electrabel en Telenet facturen (aangaande het huis) geruime tijd niet meer betaald (> €1000,00).

Nu vroeg ik me af of ik moet opdraaien voor deze openstaande facturen, schulden waarvan ik niet de oorzaak ben, schulden waarmee ik niets te maken heb en bovendien staan deze facturen enkel en alleen op haar naam.

Verder vroeg ik me ook af wat de gevolgen zijn indien er een incasso bureau wordt ingeschakeld.
Sommige persoonlijke dure goederen bevinden zich nog steeds in de woning, goederen die ik graag zou behouden. Kunnen deze goederen worden aangeslagen door een incasso bureau?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie

#2 , 03 apr 2008 09:43

Bij het stelsel van scheiding van goederen kunnen de persoonlijke schulden van je (ex-)vrouw enkel verhaald worden op haar. Jij kunt niet verplicht worden mee te betalen voor deze schulden en je eigen goederen kunnen ook niet aangeslagen worden. Omgekeerd is dit ook het geval.
De goederen die wel kunnen aangeslagen worden, zijn degene die in de onverdeeldheid zijn (degene die je samen hebt aangekocht of waarvan het eigendomsrecht niet kan bewezen worden).
Enkel bij een schuld die samen aangegaan is, kunnen jullie beiden worden aangesproken.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”