Afzien van tweedehands verkoop voor levering

Newt
Topic Starter

Afzien van tweedehands verkoop voor levering

#1 , 12 sep 2014 11:43

Hallo,
ik zit een beetje in een vreemde situatie.
Ik ben op zoek naar een paardentrailer en vond er eentje op 2dehands.be (alsook op kapaza.be) voor xxxx€.
Ik heb de persoon gecontacteerd om naar de trailer te gaan kijken (iets te groot om gewoon op basis van een foto te kopen), samen met een vriend.
Dit hebben we afgelopen zaterdag gedaan.
De trailer was een beetje oud en had hier en daar wat roest, maar verder in goede staat.
Ik wou eigenlijk een beetje afbieden, maar de man zei "het is een vaste prijs, ik doe er niets af. als je denkt goedkoper te kunnen vinden, moet je daar maar gaan". Ok, tot daar de onderhandelingen... ma bon, ik was al een tijdje op zoek naar zo'n trailer, dus ik dacht: ok dan maar.

We spraken af dat ik een voorschot zou betalen. Ik zou hem een mail sturen, hij zou dan antwoorden met zijn rekeningnummer.
Vervolgens zou hij naar de administratieve keuring gaan met de trailer en mij de papieren opsturen.
Daarmee kon ik dan naar de verzekering om de nummerplaat aan te vragen.
Eens ik die had, kon ik de trailer komen halen en de rest betalen.
Omdat de man zelfstandig is (elektrieker), zou hij voor een deel van het bedrag een factuur opmaken. Een ander deel zou cash betaald worden.

Deze week stuurde de man enkel smsjes:
Eerst wou hij opeens het volledige bedrag in cash.
Dat wou ik niet.
Dan wou hij een deel gestort en een deel cash. En hij zou de papieren niet meer opsturen, maar ik zou de trailer kunnen komen halen en met zijn plaat naar de keuring kunnen gaan en ze dan opsturen.
Hij zou dan al het geld moeten hebben op de dag dat ik de trailer zou afhalen.
En op de overschrijving mocht ik geen melding schrijven van waarvoor het geld bestemd was...

Ik vond dit steeds vreemder worden.
En plus zag ik dat hij deze week op kapaza.be zijn zoekertje had aangepast. De prijs van xxxx€ is doorstreept en opeens staat er "bieden vanaf 400€ goedkoper".
Ik voel me steeds oneerlijker behandeld!
Hoe kan hij tegen ons zeggen dat hij niet onderhandeld en vervolgens de prijs zelf doen zakken.

Ik heb gisteren (donderdag, 5 dagen nadat we hem gezien hebben) een mail gestuurd om te zeggen dat ik van de verkoop wens af te zien.

Nu opeens stuurt hij mij een mail dat wij een overeenkomst hadden. Dat die mondeling, per mail en per sms bindend is.
Dat hij naar de keuring is geweest (12€, 2 maanden geldig) en een factuur heeft gemaakt.
Hij vraagt een schadevergoeding van 200€ die ik tegen maandag moet betalen.
Zoniet dreigt hij dat hij "via de gerechtelijke weg zijn gelijk gaat halen".

Dit vind ik niet echt correct.
Hij heeft steeds van gedacht veranderd. En plus biedt hij na onze "overeenkomst" de trailer goedkoper aan.
Mijn vertrouwen is weg.
Kan ik mij niet beroepen op het recht om van de verkoop af te zien?

Wat doe ik best?
Antwoorden op de mail?
Het zo laten?
En waarom moet ik 200€ betalen?

Dankuwel voor een snel antwoord.
Ik koop en verkoop regelmatig 2dehands. En regelmatig gaat en verkoop op de laatste moment niet door. Ik heb nog nooit problemen gehad...
Laatst gewijzigd door Newt op 15 sep 2014 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 12 sep 2014 12:01

Met die mails, smsjes en eventueel printscreen van kapaza heb je voldoende bewijs dat het geen eerlijke verkoper is. Zou de verkoop niet laten doorgaan. Ik zou hem gewoon antwoorden op die mail, dat de verkoop niet doorgaat om de opgesomde rede. Hou het kort en zakelijk.

PS: Het lijkt geen eerlijke verkoper, komt gemaakte afspraken niet na, boven de 3000€ mag u nooit cash betalen. met zijn nummerplaten rijden, is er nog verzekering op en is zijn taxe betaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2014 14:11

Zijn nrplt indien gekend staat deze op zijn naam of op de firma?
Dus als u die hebt zeker mee in uw AS vermelden ...indien hij daarna naar de rechtbank wil gaan ..kan dat direct opgevraagd worden.

Reclame

Newt
Topic Starter

#4 , 12 sep 2014 14:17

Kan ik dat zelf zien, van die nummerplaat?

Franciscus

#5 , 12 sep 2014 14:19

Nee, maar vermeld wat wel rechtbank kan dat opvragen via DIV - ook GDW's kunnen dat.

Turaki

#6 , 12 sep 2014 14:20

Of de verkoper eerlijk is of niet, of hij nog getracht heeft om de voorwaarden van de koop te wijzigen of niet, doet niet ter zake. U heeft een bindend contract, en bij verbreking kan de tegenpartij een schadevergoeding vragen. Laat hem weten dat u nog steeds de trailer wenst te kopen, aan de voorwaarden die tussen u overeengekomen zijn (vermeldt deze in de mail).

Als u nu gewacht had tot hij de koop annuleerde kon u een schadevergoeding eisen...

LeenW

#7 , 12 sep 2014 14:42

Niet akkoord Turaki, boven de 3000 euro mag je niet cash betalen. De verkoopsovereenkomst is dus onwettig.

sloeberken

#8 , 12 sep 2014 15:08

Niet akkoord Turaki, boven de 3000 euro mag je niet cash betalen. De verkoopsovereenkomst is dus onwettig.
Inderdaad is deze koop nietig.
hij moet dan ook op zijn zoekertje duidelijk vermelden dat hij handelaar is en zijn verkoopsvoorwaarder vermelden.
Als hij verkoopt als particulier, is de consumenten wetgeving niet van toepassing.

Turaki

#9 , 12 sep 2014 15:30

Het niet mogen cash betalen is onvoldoende reden om de koop nietig te verklaren. Niet elke fout die gemaakt wordt leidt meteen tot nietigheid van een koop.

Newt
Topic Starter

#10 , 12 sep 2014 17:08

Wat voor mij belangrijk is, is of ik kan beroep doen op het recht van de consument om binnen de 14 dagen van een aankoop af te zien.
Het is niet helemaal duidelijk hoe dat zit bij 2dehands verkoop, omdat de meeste websites ook nog eens hun eigen regels hebben (zoals dat een bod niet bindend is) en dat ze ervan uitgaan dat 2dehands tussen 2 particulieren is.
Maar hier is dat niet het geval.
Mijn vriend bevestigd formeel dat de trailer staat ingeschreven op zijn bedrijf (als zelfstandige) en de factuur dus ook wordt opgemaakt vanuit het bedrijf.
Dus dan kan ik toch afzien van de verkoop (herroepingsrecht)?

En zelfs al is een verkoop bindend, er moet toch een bescherming zijn voor de koper, dat als je merkt dat de verkoper niet betrouwbaar is (vraagt cash te betalen, vraagt in't zwart te betalen zonder bewijs, product aan lagere prijs aanbieden, mij verplichten met zijn platen (en dus zijn verzekering) te rijden,...) dat je moet kunnen zeggen: neen, dit was niet afgesproken en dit is niet ok...
Dat kan toch niet dat je aan je lot bent overgelaten aan eender welke fraudeur die er rond loopt?

LeenW

#11 , 12 sep 2014 17:21

Niet-juridisch advies: zo'n "handelaars" hebben meestal liever niet dat de Fiscus die dingen te weten komt. Als u begrijpt wat ik wil zeggen.

sloeberken

#12 , 12 sep 2014 18:27

Ten eerste moet die paardentrailer gekeurd zijn voor verkoop. De koop is tussen particulier, daar hij geen handelaar is in paardentrailers verkoop. Hebt u een bestelbon getekend of iets dergelijks. Van mij mag je gerust naar u advocaat bellen, en zoals je de situatie uitlegt heb je alle redenen om de verkoop niet te laten doorgaan.
Wil je toch tot de verkoop overgaan betaal zeker niet cash. Want als er later ernstige gebreken zijn kan hij zich verschuilen achter de lage prijs.

Franciscus

#13 , 12 sep 2014 19:24

Langs de ene kant zegt hj dat hij met u een koop heeft langs de andere kant blijft de trailer voor een 'lagere' prijs

Terug naar “Consumenten Koop”