afzien van online aankoop

tanku555
Topic Starter

afzien van online aankoop

#1 , 10 sep 2014 10:44

hallo allemaal

ik heb een laptop gekocht via een online veiling, maar ben er niet echt blij mee.

-vuile knoppen
-bepaalde knoppen die "hard" moeten ingeduwd worden eer dat ze werken
-zelfs een ontbrekende knop

Ik heb dan gebeld naar Vlavem(veiling), maar daar vertellen ze dat ik de eigenaar moet contacteren, dat is ook de plaats van waar ik de laptop heb gehaald.
Bij de algemene voorwaarden van vlavem staat dat vlavem niet de verkoper is, maar slechts koper en verkoper samenbrengt. Op de factuur die ik heb gekregen van vlavem staat mijn gegevens en gegevens van de eigenaar zelf, niet die van vlavem.

Het probleem is dat op de factuur de privéadres staat van de eigenaar, maar ik heb wel de laptop moeten halen vanuit z'n winkeladres. :? Dus ik vrees of de wetten ivm consumentenbescherming wel van toepassing zijn...Wie kan helpen?

Ik probeer de eigenaar te bereiken vandaag in de hoop dat hij vriendelijk genoeg(wat vlavem beweerdt) is om m'n terug te betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 sep 2014 11:21

Verkoopt de man ook professioneel computers?

sloeberken

#3 , 10 sep 2014 11:47

Wat staat er op de factuur, is dit een handelaar of privépersoon. Welke handel doet de verkoper.
Je hebt die laptop zelf gaan afhalen, dan kun je moeilijk spreken van online koop. Was dat dan niet zichtbaar, hoe oud is die laptop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turaki

#4 , 10 sep 2014 12:07

Je hebt die laptop zelf gaan afhalen, dan kun je moeilijk spreken van online koop.
Speelt niet mee.

Uit het WER:
Art I.8, 15°:
Overeenkomst op afstand: iedere overeenkomst die tussen de onderneming en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de onderneming en de consument en waarbij, tot op en met inbegrip van het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand.

Hoe de levering (in voorkomend geval) in zijn werk gaat, is irrelevant.

snellemichiel

#5 , 10 sep 2014 17:02

Art. 53, 11° WER BOEK VI

sloeberken

#6 , 12 sep 2014 00:07

Professionele Belgische verkopers die gebruik maken van een veilingsite, moeten de wet op de handelspraktijken naleven, met name de regels inzake overeenkomsten op afstand.
Particuliere verkopers zijn niet onderworpen aan de verplichtingen van economische aard ter bescherming van de consumenten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”