Beding van terugname bij wettelijke samenwoning?

jonah&noah
Topic Starter

Beding van terugname bij wettelijke samenwoning?

#1 , 09 sep 2014 10:46

Hallo,

Ik zal even onze situatie schetsen. Mijn vriend heeft van zijn moeder het ouderlijk huis geschonken gekregen. Nu zijn we samen een hypothecaire lening aangegaan met schuldsaldoverzekering voor de verbouwingen. Ik heb de lening meegetekend en een schuldsaldo genomen voor het geval dat ik zou sterven. Want alleen deze kosten dragen is onmogelijk. Het huis staat volledig op zijn naam, dus ik heb geen enkel fiscaal voordeel. Nu willen we eindelijk onze wettelijk samenwoning in orde brengen. Maar ik denk dus dat dit qua belasting flink zal gaan tegenvallen.
Nu weet ik dat er in een huwelijkscontract de woning in gemeenschap kan gebracht worden met een beding van terugname bij echtscheiding. Is er ook zo oiets mogelijk bij wettelijke samenwoning? Zodat ik toch van het fiscaal voordeel kan genieten?

Nu heb ik nog een vraag. Als de sitiuatie blijft zoals hij is en wij gaan wettelijk samenwonen. Als er dan iets met hem gebeurt dan krijg ik het vruchtgebruik en kanik er blijven wonen. Maar zo alleen wonen in een veel te groot huis, dat zie ik nog niet gebeuren. Maar voor de rest heb ik waarschijnlijk geen andere opties?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 sep 2014 13:08

Verduidelijking 1: Als er iets met hem gebeurd, krijgt u het vruchtgebruik. TENZIJ hij een testament heeft gemaakt waarin staat dat u het niet krijgt. Hier kunt u dus 'nooit' zeker van zijn.
Verduidelijking 2: Vruchtgebruik wil inderdaad zeggen dat u in het huis mag blijven wonen tot u sterft, maar u mag het evenzeer verhuren (en de huuropbrengsten opstrijken). U zou dus perfect elders kunnen gaan wonen en het grote huis verhuren.

wanton

#3 , 10 sep 2014 13:49

Maken dat jullie getrouwd zijn en dat hij de woning én de lening in de gemeenschap brengt. Ik sta er weer van versteld hoe dikwijls hier wordt meegedeeld dat men een hypothecaire lening mee heeft aangegaan voor een huis dat enkel van de (ongehuwde) partner is. AUB doe zo iets NIET. Ook moeten wij vaak lezen welke problemen dit geeft bij einde van de relatie om terug vrijgesteld te worden van de lening.
Qua belastingen is er geen nadeel met wettelijke samenwoning. Maar enkel bij trouwen ben je safe ; je kan zelf dan ook genieten van de woonbonus.
Laat iets weten!

Als er iets met hem gebeurT : dat is enkel bij overlijden bij wettelijke samenwoonst
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

duma

#4 , 11 sep 2014 09:49

Een dt fout. Ik? Oh my. Ik zal mijzelf nog straffen vandaag. :(

En inderdaad bij wettelijk samenwonen, ik heb het onderscheid niet gemaakt omdat ze wettelijk willen gaan samenwonen.
Verduidelijking 3 dan: op deze moment, bij enkel feitelijke samenwoning, erft u zelfs het vruchtgebruik niet en bent u de woning dus volledig kwijt. Tenzij uw partner u het vruchtgebruik per testament nalaat, maar daar bent u nooit zeker van.

Fransiscus, ik heb zelf ook een hypothecaire lening mee aangegaan zonder dat ik eigenaar was van een huis. goed beseffende wat de gevolgen hiervan zijn. Ik ga je dus niet tegenspreken dat dat een hoop risico's met zich meebrengt. Maar soms, heel soms, zijn er echt wel rederenen waarom men zoiets doet.

wanton

#5 , 11 sep 2014 17:47

Tegenwoordig kan men wel borg staan voor een hypothecaire lening als niet-eigenaar , maar geen mede-ontlener zijn. Er moet een economische band zijn tussen lener en gehypothekeerd goed.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#6 , 13 sep 2014 10:20

“Art.1170.Een potestatieve voorwaarde is die welke de uitvoering van de overeenkomst doet afhangen van een gebeurtenis die de ene of de andere van de contracterende partijen vermag te doen plaatshebben of te verhinderen.Art.1174. Iedere verbintenis is nietig, wanneer zij is aangegaan onder een potestatieve voorwaarde van de zijde van degene die zich verbindt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Nu weet ik dat er in een huwelijkscontract de woning in gemeenschap kan gebracht worden met een beding van terugname bij echtscheiding‘

‘indien hij het langst leeft’(art.1461 B.W.) uitbreiden tot ‘indien ik van hem/haar scheid’ is afhankelijk van de enkele wil van die contractant die de terugname bedingt en dus potestatief en derhalve nietig.

Vergelijk:
“Art.944.Een schenking onder de levenden die gedaan is onder voorwaarden waarvan de uitvoering van de enkele wil van de schenker afhangt, is nietig.Art.951.De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen.Art.953.Een schenking onder de levenden kan niet worden herroepen dan wegens niet-vervulling van de voorwaarden waaronder zij gedaan is,en wegens ondankbaarheid. Art.1035.Testamenten kunnen noch in hun geheel noch ten dele herroepen worden dan door een later testament of door een akte voor notaris verleden, waarin de verandering van de wil wordt te kennen gegeven.Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het GEHELE vermogen, zal ontvangen.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jonah&noah
Topic Starter

#7 , 17 sep 2014 13:28

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet dat het niet slim is geweest om de hypothecaire lening mee te zijn aangegaan. Maar nu gaan we de lening dus laten herzien.
Kan een persoon alleen zo een bedrag lenen dat de maandelijkse afbetaling meer bedraagt dan 1/3 van zijn loon? Als ik gewoon mee teken als borg? Zoals hiervoor gezegd. Zouden we dan hetzelfde percentage krijgen, dan als we met twee ontlener zijn?
Nog een probleem: in de schenkingsakte staat dat niemand anders eigenaar kan worden van het huis. Zou bij een huwelijk, de inbreng van het huis hier ook onder vallen?

wanton

#8 , 17 sep 2014 18:55

beste,
als je geen zekerheid hebt dat je mede-eigenaar bent of wordt van dat huis : please , teken niet mee voor de lening. Niet als ontlener noch als borg. Eén en ander kan mi. enkel bij huwelijk en dan is er de beperking van de schenkingsakte. Mijn dochter was ook in dergelijke situatie en die heeft to. de bank in eerste instantie enkel een verklaring ondertekend van haar bijdrage aan de kosten van het huishouden : nutsvoorzieningen, voeding, taksen, .... Zij heeft pas na haar huwelijk mee getekend voor de lening.
Toet-anch-Amon

jonah&noah
Topic Starter

#9 , 18 sep 2014 08:34

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp. Als mijn partner sterft. Kan de schenker het huis steeds terugnemen?
Kan ik niks op papier laten zetten, dat ik er kan blijven wonen als mijn partner sterft?
Of als de schenker het huis zou terug nemen. Zij mij eerst moet uitbetalen voor alles wat ik er heb ingestoken?
Kan hij niet in zijn testament zetten dat ik sowieso het vruchtgebruik krijg en dat de schenker hier niets aan te zeggen heeft.
Ik heb in het verleden de lening meegetekend en een SSV van 100% erbij genomen. Omdat als ik zou sterven, mijn partner de lening niet meer hoeft betalen. Want alleen kan hij nooit al die kosten dragen. Hij betaalt de lening voorlopig volledig zelf + rekeningen en ik de rest (voeding ea aankopen). En ik doe de investeringen die er nu nog gebeuren.

wanton

#10 , 18 sep 2014 10:27

Zit het er echt niet in dat jullie trouwen? Je kunt en mag denken dat ik zeur maar het is de beste en enige manier om één en ander deftig op te lossen. Het ziet er niet naar uit dat deze mogelijkheden gaan uitgebreid worden naar (wettelijke) samenwoners.
Toet-anch-Amon

jonah&noah
Topic Starter

#11 , 18 sep 2014 10:47

Ja we kunnen trouwen. Maar hoe zit het dan?
Kan de schenker alsnog de woning terugnemen? Of stelt dat probleem zich dan niet meer?

jonah&noah
Topic Starter

#12 , 18 sep 2014 10:49

En er staat in de schenkingsakte dat de woning niet in gemeenschap kan gebracht worden tenzij met akkoord van schenkster.

wanton

#13 , 18 sep 2014 19:58

Ik denk dat jullie met de schenkster toch eens moeten praten met een (uw ) notaris, die u volledige klaarheid gaat geven. Ik denk dat de schenkster misschien een 'stabiele' relatie voor haar zoon wenst alvorens die inbreng mag gedaan worden. Vraag haar naar een akkoord.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”