Ik vind onvoldoende informatie en hopelijk kunnen jullie helpen.
Ik ben weduwnaar en ik heb twee zonen. Ik schat dat ik hoogstens nog twee jaar te leven heb.
Mijn ene zoon heeft een dochter, de andere zoon heeft geen kinderen. Beiden zijn ze getrouwd met huwelijkscontract langst levend al.
Mijn zoon zonder kinderen heeft kanker en het is onduidelijk hoe lang hij nog heeft. Hij is getrouwd met een partner met wie het contact niet goed is.
Ik wil graag dat er zoveel mogelijk van mijn vermogen naar mijn kleindochter gaat. Ik heb niet mijn volledig leven gewerkt om nu een aanzienlijk bedrag na te laten aan een voor mij wildvreemde. Ik wil nu niet één van beide kinderen bevoordelen door middel van schenking om de vrede te bewaren.
Mijn vraag:
- Stel dat mijn zoon langer leeft dan mij, wat gebeurt er dan met zijn gedeelte van de erfenis bij zijn overlijden? Gaat dat naar zijn partner of naar zijn broer?
- Stel dat ik langer leef dan mijn zoon, erft diens vrouw dan van mij? Of alleen mijn nog levende zoon?
- Kan mijn zoon iets doen nu zodat hij kan vermijden dat mijn vermogen op termijn naar mijn andere zoon (en dus naar zijn dochter) gaat?
Bedankt!