Terugvordering RVA studies

joerivb
Topic Starter

Terugvordering RVA studies

#1 , 25 aug 2014 23:18

Hey iedereen,

Even kort mijn situatie schetsen:
Twee jaar geleden heb ik besloten de job in het verlengde van mijn studie te beëindigen wegens het echt niet graag doen.

Al vlug kwam mijn besluit om leerkracht lager onderwijs te volgen (knelpuntberoep). Ik vond de Switch opleiding aan de arteveldehogeschool en moest hiervoor 1 dag per week naar school + stages. Op dat moment heb ik een job gevonden voor een jaar van 4dagen per week en heb ik dus gedurende het hele schooljaar gewerkt en mijn verlof gebruikt voor stages.

Na dit jaar had ik dus eind augustus geen job meer en het tweede en laatste jaar van mijn opleiding ging van start. Ik wou hier nog wel bij werken maar na enkele gesprekken kwam ik er al snel achter dat het moeilijk zou worden een job te vinden die stages zou toelaten van 2weken en 6 weken. Ik kreeg op dat moment een eerste uitkering. Verder moest ik nog steeds 1 dag per week naar school.

Het acv gaf me toen te kennen dat ik misschien een vrijstelling kon aanvragen tijdens mijn studies bij de Rva waarop ik een formulier C.. heb moeten invullen. Ik kreeg hierop een negatief antwoord (reeds diploma in bezit) en mijn uitkering werd geschrapt. De RVA heeft mij op dat moment ook zelf uitgeschreven als werkzoekende bij de VDAB zonder mij hiervan te verwittigen.

Ik had gelezen op de website van de RVA dat je ook een brief kon sturen ter motivatie van je aanvraag voor een eventuele uitzondering. Ik heb deze brief dus verzonden samen met mijn dossierbeheerder van het ACV.
Na 2 weken had ik nog steeds geen antwoord en ga ik langs op het ACV. Het ACV wist me toen te melden dat ik op 'open' stond en dat mijn uitkering terug kon betaald worden. Ik dacht dus dat alles toch in orde was gekomen.

Nu heb ik dus een brief ontvangen met terugvordering van het RVA van de uitkering gedurende dit schooljaar wat overigens mijn laatste schooljaar is. Vandaag langsgegaan bij het ACV hoe dit nu kan en ze kunnen nu nergens terugvinden dat er een vrijstelling goedgekeurd was op het moment dat ik terug uitbetaling krijg. (De medewerker gaf letterlijk te kennen dat de fout bij hen lijkt te liggen.) Als ik toen had geweten dat ik geschrapt was op de VDAB kon ik blijven zoeken naar werk. Echter beweren ze ook op het ACV dat je geen studierichting met evenveel studiepunten als voltijds kan combineren met een job gedurende de week. (Hoewel ik dit een jaar eerder toch gedaan heb ...)
Als m'n studierichting onder afstandsonderwijs zou vallen zou ik misschien nog kunnen proberen om het zo op te lossen volgens het ACV. Dit is echter ook niet het geval hoewel op de website van de school letterlijk staat dat dit te combineren is met werk of gezin.

Kunnen zij dit nu zomaar terugvorderen? Als ik toen misschien had geweten dat ik geen uitkering kon krijgen had ik misschien wel moeten ophouden met studeren (huur betalen,...)

Nu heb ik al een beetje proberen opzoeken in andere topics en vond ik ergens dit terug:
In 2012 heeft het Grondwettelijk Hof een arrest geveld dat instellingen zoals ziekenfondsen, en bv ook rva geen terugvorderingen meer mogen doen als ze ZELF een fout gemaakt hebben EN waarvan de 'klant' niet had moeten weten dat hij/zij ten onrechte uitkeringen ontvangt.

Kan ik hierop steunen? Of op iets anders?

Alvast bedankt om de tijd te nemen om dit te lezen.

Groeten,
Joeri

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 aug 2014 08:05

Na dit jaar had ik dus eind augustus geen job meer en het tweede en laatste jaar van mijn opleiding ging van start. Ik wou hier nog wel bij werken maar na enkele gesprekken kwam ik er al snel achter dat het moeilijk zou worden een job te vinden die stages zou toelaten van 2weken en 6 weken. Ik kreeg op dat moment een eerste uitkering. Verder moest ik nog steeds 1 dag per week naar school.
hier zit je eerste probleem: je was toen niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Die uitkering kon je toen niet krijgen, tenzij je een vrijstelling zou krijgen
Het acv gaf me toen te kennen dat ik misschien een vrijstelling kon aanvragen tijdens mijn studies bij de Rva waarop ik een formulier C.. heb moeten invullen. Ik kreeg hierop een negatief antwoord (reeds diploma in bezit) en mijn uitkering werd geschrapt. De RVA heeft mij op dat moment ook zelf uitgeschreven als werkzoekende bij de VDAB zonder mij hiervan te verwittigen.
de RVA schrijft je niet uit als werkzoekende, dat kunnen ze niet. Als je echter meer dan 4 weken geen uitkering kreeg, moet je je zelf direct opnieuw inschrijven na die 4 weken. De VDAB kan je wél uitschrijven als je niet reageert op hun brieven. Controleer eens bij de VDAB hoe je uitgeschreven werd.
Ik had gelezen op de website van de RVA dat je ook een brief kon sturen ter motivatie van je aanvraag voor een eventuele uitzondering. Ik heb deze brief dus verzonden samen met mijn dossierbeheerder van het ACV.
Na 2 weken had ik nog steeds geen antwoord en ga ik langs op het ACV. Het ACV wist me toen te melden dat ik op 'open' stond en dat mijn uitkering terug kon betaald worden. Ik dacht dus dat alles toch in orde was gekomen.
dat je dossierstatus als open staat, wil niet zeggen dat je een vrijstelling kreeg. Je kon echter gewoon terug uitkeringen aanvragen als voltijds werkzoekende, zoals iedereen (zonder vrijstelling dus). Het lijkt me dat je geen brief of enige andere mededeling zou ontvangen hebben waaruit je zou kunnen afgeleid hebben dat je een toestemming kreeg om een opleiding te volgen.
Nu heb ik dus een brief ontvangen met terugvordering van het RVA van de uitkering gedurende dit schooljaar wat overigens mijn laatste schooljaar is. Vandaag langsgegaan bij het ACV hoe dit nu kan en ze kunnen nu nergens terugvinden dat er een vrijstelling goedgekeurd was op het moment dat ik terug uitbetaling krijg. (De medewerker gaf letterlijk te kennen dat de fout bij hen lijkt te liggen.) Als ik toen had geweten dat ik geschrapt was op de VDAB kon ik blijven zoeken naar werk. Echter beweren ze ook op het ACV dat je geen studierichting met evenveel studiepunten als voltijds kan combineren met een job gedurende de week. (Hoewel ik dit een jaar eerder toch gedaan heb ...)
Van de schrapping bij de VDAB krijg je, tenzij je het zelf doet, in principe een brief. En een voltijdse studierichting met een voltijdse job combineren is idd in theorie onmogelijk, heb het zelf echter ook gedaan :). Het is omwille van die theorie dat je geen uitkeringen kan combineren met een voltijdse studie (zoals je zelf ook aangeeft, zit je nu eenmaal met die verplichte stage).
In 2012 heeft het Grondwettelijk Hof een arrest geveld dat instellingen zoals ziekenfondsen, en bv ook rva geen terugvorderingen meer mogen doen als ze ZELF een fout gemaakt hebben EN waarvan de 'klant' niet had moeten weten dat hij/zij ten onrechte uitkeringen ontvangt.

Kan ik hierop steunen? Of op iets anders?
die uitspraak bestaat idd en heb ik ook al frequent gebruikt. Echter is het probleem dat je eerst moet bewijzen dat de RVA/ACV een fout heeft gemaakt en dit lijkt me op het eerste zicht hier niet het geval. Je zou eens moeten nakijken op welke manier je bij het ACV uitkeringen kreeg. Als het als gewone werkzoekende was, heb je imho geen punt. Anders mogelijks wel.

joerivb
Topic Starter

#3 , 03 sep 2014 23:09

Ik ben dus nogmaals langsgegaan bij het ACV, ze hebben toegegeven dat ze me hebben ingeschreven als vrijgestelde. Ze willen nu zelf nog proberen bij het rva om er niet voor op te draaien maar toen ik verwees naar Het voorgenoemde arrest zagen ze de bui al hangen en zeiden me dat als ik terugvorderingen ontvang ik ze dan bij hen moet binnenbrengen.

Moet ik zoiets nu zwart op wit laten noteren of wacht ik nu gewoon rustig af? Ik heb het gesprek wel discreet opgenomen met m'n gsm.

Alvast heel erg bedankt voor je uitleg JPV.
Groeten

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”