Wergever neemt contact op met behandelende arts

tommyf
Topic Starter

Wergever neemt contact op met behandelende arts

#1 , 29 aug 2014 08:00

Beste,

Volgende situatie doet zich voor. ik ben 14 dagen afwezig wegens ziekte en laat de nodige documenten bezorgen conform de reglementering. In de mail vermeld ik dat verlenging mogelijk is. De werkgever neemt contact op met de behandelende geneesheer om te weten te komen of er verlenging volgt op het einde ven de ziekteperiode.
De werkgever is een gemeentebestuur.
De behandelende arts heeft zeer kordaat geregeerd en meegedeeld dat er nog een consultatie voorzien is eerstdaags. pas dan volgt er verdere info.
Heeft de werkgever het recht om een behandelende geneesheer te contacteren? Het recht om controle aan te vragen is een feitelijk gegeven waarover geen discussie bestaat.

met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 aug 2014 08:40

de werkgever mag bellen (imho bestaat er geen contactverbod), de behandelend geneesheer mag niks zeggen, zelfs niet dat er nog een consultatie is voorzien. Mocht de werkgever toch info krijgen, is het strafbaar om deze te gebruiken.

Skoldt

#3 , 29 aug 2014 08:59

U kan niemand beletten te bellen naar uw behandelend geneesheer. De arts is echter gebonden door zijn/haar beroepsgeheim en hoeft helemaal niet te antwoorden op de vragen van je werkgever. Enkel de vaststelling of u al dan niet arbeidsongeschikt bent (middels een medisch attest), is van belang.
Uw behandelend geneesheer heeft hier dus correct gehandeld. Uw werkgever had dit moeten weten en heeft hier tevens wel een grens opgezocht, maar wil waarschijnlijk kunnen inschatten of er een tijdelijke vervanging nodig is tijdens uw (langere) afwezigheid ?

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2014 11:31

De arts is al een héél klein beetje zijn boekje te buitengegaan door te zeggen dat er nog een consultatie zal plaatsvinden. Dit maakt deel uit van uw behandeling en valt dus onder het beroepsgeheim van de arts. Moest ik arts zijn, ik had uw werkgever geantwoord "Mijnheer, u begrijpt dat ik gebonden ben aan het beroepsgeheim en dus niet zomaar over mijn patiënten spreek zonder hun toestemming. Prettige dag nog."

Uw werkgever heeft uiteraard het recht te bellen naar wie hij wil en te vragen wat hij wil, maar dat hij uw arts opbelt vind ik er wel wat over (hoewel hij juridisch niets verkeerd gedaan heeft). Uw arts heeft correct gehandeld door zo goed als geen info te geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”