Foutieve verloftellers in HR-systeem

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Foutieve verloftellers in HR-systeem

#1 , 27 aug 2014 09:42

Ons bedrijf (een multinational) werkt met een globaal HR-systeem waarin we jaarlijks verlof, ADV dagen, etc... kunnen inplannen. Hiervoor hebben we tellers die aangeven hoeveel verlof er nog over is en hoeveel reeds opgenomen van het totale saldo. Als het saldo op is, kan je uiteraard geen verlof meer inplannen van dit type.

Nu blijkt er voor sommige mensen een fout in het systeem gezeten te hebben, waardoor deze tellers op een bepaald moment in het jaar niet meer goed stonden: er werd een groter saldo aangegeven dan wat er in werkelijkheid nog was. Hierdoor hebben mensen meer wettelijk verlof ingepland en opgenomen dan dat ze eigenlijk nog hadden. Dit verlof is door het systeem (en ook door de managers, die dit verlof nog steeds via het systeem moeten accepteren) goedgekeurd.

Iedereen in het bedrijf vertrouwt op het systeem om te zien hoeveel verlof ze nog hebben, dus het te veel inplannen van verlof door de werknemers is volledig ter goeder trouw. Nu heeft de HR dienst de fout in de tellers opgemerkt (dit is reeds via mail meegedeeld, echter zonder te vermelden hoe men dit gaat oplossen. Dit komt later, vermoed ik).

Nu wou ik even vernemen wat de werknemers die te veel jaarlijks verlof opgenomen hebben, kunnen verwachten? Hierbij zijn er twee situaties:
1. Er zijn mensen die van een ander soort verlof (arbeidsduurvermindering) wel nog dagen over hebben.
2. Er zijn mensen waarvan al het verlof op is.

Kan men in situatie 1. de werknemers verplichten de te veel opgenomen wettelijke verlofdagen om te zetten in dagen arbeidsduurvermindering?

Wat in situatie 2.? Kan men die dagen omzetten in onbezoldigde vakantiedagen? Kan men de te veel opgenomend dagen aftrekken van het saldo van de jaarlijkse verlofdagen van volgend jaar?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 aug 2014 22:05

Ik vermoed dat hierover wettelijk weinig geregeld zal zijn, zal dus rechtspraak zijn of vakbond die zal moeten tussenkomen. Wettelijk zou je kunnen stellen dat ook de werknemer zijn verlof in de gaten moet houden en maar kan aanvragen waar hij nog over beschikt.

Ik zou alvast benieuwd zijn naar hoe een rechter dit oordeelt.

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 28 aug 2014 08:53

Ik denk niet dat er hier iemand echt naar de arbeidsrechtbank voor zal gaan... Ik ben vooral benieuwd hoe onze HR-dienst dit gaat oplossen bij mensen wiens verlofkrediet opgebruikt is. Vandaar dat ik eens wou polsen naar wat ze wettelijk mogen om dit op te lossen en wat niet. Maar blijkbaar is dit een zeer uitzonderlijke situatie. Uiteraard moet een werknemer in de gaten houden dat hij niet te veel verlof neemt, maar daarvoor vertrouwen we op het verlof-registratie-systeem. Als dit niet betrouwbaar blijkt zouden iedere werknemer van het bedrijf ook zelf nog eens zijn "verlofadministratie" moeten gaan bij houden, naast het "officiële systeem". Ik wil niet uitrekenen hoeveel dit het bedrijf kost als iedereen dit tijdens de werkuren gaat doen... ;-). Over de 100.000 werknemers wereldwijd. Als iedereen hier een kwartiertje per maand mee bezig is, spreken we over 25.000 werkuren per maand, of het equivalent van een 140 full time werknemers... ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV

#4 , 28 aug 2014 13:31

niemand zegt dat je dit moet doen tijdens de werkuren ;)

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 28 aug 2014 13:59

niemand zegt dat je dit moet doen tijdens de werkuren ;)
Dit is werkgerelateerd, dus zou ik het ook normaal vinden dat je dit tijdens de werkuren doet. Net zoals ik vergaderingen inplannen, werk-agenda up to date houden, etc... ook tijdens de werkuren doe. Anyway. Moest ik hier meer nieuws over hebben, laat ik het nog weten...

JPV

#6 , 28 aug 2014 14:46

Het is niet omdat iets werkgerelateerd is, dat je het tijdens de werkuren doet. Het krijgen van loon controleer je op zich ook niet tijdens de werkuren.

Gebruiker21
Topic Starter

#7 , 29 aug 2014 09:50

Het is niet omdat iets werkgerelateerd is, dat je het tijdens de werkuren doet. Het krijgen van loon controleer je op zich ook niet tijdens de werkuren.
Onze loonbrieven staan indatzelfde HR systeem. Deze controleren op hun correctheid kan je dus ook enkel tijdens de werkuren doen (of je moet ze afdrukken en mee naar huis nemen). Maar ik probeer zaken die voor het werk zijn, toch zoveel mogelijk tijdens de werkuren te doen hoor. Een vlucht of hotel boeken als ik naar het buitenland moet voor het werk, ga ik ook niet in mijn vrije tijd doen. Langs de andere kant ga ik mijn vakantie ook niet inplannen tijdens de kantuuroren. Maar we wijken af... Tot nu toe nog geen nieuws over die tellers...

Terug naar “Andere”