Onmogelijke vragen bij verwerping??

Lilise
Topic Starter

Onmogelijke vragen bij verwerping??

#1 , 27 aug 2014 15:05

Ik heb dit forum doorzocht, het halve net afgesurft maar nergens vind ik een duidelijk antwoord op mijn vragen:

Als de erfgenamen de nalatenschap verwerpen, mogen zij de woning niet leeghalen of voorwerpen uit de woning halen.
WIE mag dat dan wel doen en WANNEER? Dat kan toch niet tot in het oneindige zo blijven staan?

Ik ken de procedure van de curator, aangesteld door de verhuurder of de verwerpende nabestaanden. De curator kan normaal gezien
het huurcontract beëindigen en opdracht geven het huis leeg te halen. Maar WIE haalt het dan leeg en WAT gebeurt er dan met die inboedel? En nog een belangrijke vraag: wie moet diegene die de woning leeghaalt BETALEN?

Indien er geen curator aangesteld wordt (weinigen kennen de procedure of willen er niet aan beginnen) wie kan dan het huurcontract opzeggen en de woning leeghalen?

Ik hoop dat ik nu toch eens een duidelijk antwoord krijg :)
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2014 15:13

Als er een curator is betaald die de firma uit het vermogen.
Is er geen curator dan zal de vrederechter bij een vb overlijden zonder erfgenamen het nodige doen.
Bij verwerping zal het via dacht ik Vztr eerste aanleg moeten gebeuren ==> indien er nog bezit is wordt dit openbaar verkocht.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 aug 2014 19:38

Als de erfgenamen de nalatenschap verwerpen, mogen zij de woning niet leeghalen of voorwerpen uit de woning halen.
WIE mag dat dan wel doen en WANNEER? Dat kan toch niet tot in het oneindige zo blijven staan?

De volgende in de rij krijgt de hete patat toegeschoven. Uiteindelijk wordt de Belgische Staat de ultieme erfgenaam.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

j.demoor

#4 , 29 aug 2014 10:47

“Art.813.De door de familierechtbank, overeenkomstig artikel 1228 van het Gerechtelijk Wetboek aangewezen curator (van de onbeheerde nalatenschap) is gehouden de staat van nalatenschap door een boedelbeschrijving te doen vaststellen. Hij beheert de nalatenschap (niet ‘de maatschappij‘)...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit beheer omvat het beëindigen van de huur , inbegrepen het teruggeven van het gehuurde pand en het leegmaken ervan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”