Occasiewagen ontbreekt opties zoals beschreven op website

juridischehulp
Topic Starter
Berichten: 6

Occasiewagen ontbreekt opties zoals beschreven op website

#1 , 26 aug 2014 08:50

Beste,

Via mijn werkgever is er een, zo goed als nieuwe (2000 km, 8 maand oud), 2dehands firmawagen aangekocht. Nu blijkt deze niet over een aantal opties te beschikken die wel op de website van de garage stond en op een blaadje die aan de wagen hing.
De wagen is ter plaatse bezocht geweest maar uitleg over opties en andere technologische specificaties is niet gevraagd en ook niet gegeven. Het is pas toen we de wagen in ons bezit hadden en de handleiding doornamen (meer dan 350 pagina's) dat we gezien hebben dat er een aantal opties niet voorzien waren.
We hebben de garage onmiddellijk gebeld en werden nogal onbeleefd te woord gestaan. Het was onze schuld, we hadden de wagen bezocht en moesten maar gezien hebben dat er een aantal opties ontbraken die wel op de website stonden.
Hij gaf ook toe dat hij die beschrijvingen op zijn website soms overneemt van andere wagen en dat daar soms opties blijven opstaan die niet kloppen. Uiteindelijk heeft hij gezegd dat hij naar de invoerder ging bellen en vragen wat de mogelijkheden waren om die opties achteraf nog te monteren maar niet kon beloven dat hij effectief iets zou doen. Sommige opties kunnen achteraf niet ingebouwd worden en andere zijn hulpmiddeltjes die niet aangesloten zijn op de boordcomputer.
Hij ging mij de dag nadien zeker terug te bellen. 2 dagen later nog niets gehoord.
Via de dealergarage waar de wagen origineel is gekocht, hebben we nu ook vernomen dat de nieuwprijs, belangrijk voor de bepaling van VAA, ook zo'n 1700 euro lager is dan de wat de 2de hands verkoper ons heeft gezegd.
Deze wagen is ter goede trouw gekocht en alle opties kunnen moeilijk 1 voor 1 afgevinkt worden als je de wagen ter plaatse gaat bekijken.

Wat zijn hierin onze rechten en wat staat ons te doen?

Dank voor jullie juridisch advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
aceke
Berichten: 152

#2 , 26 aug 2014 10:18

over welke opties gaat het?

juridischehulp
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 26 aug 2014 10:32

Over parkeersensoren voor- en achteraan en elektrisch inklapbare spiegels.

Reclame

Kali
Berichten: 792

#4 , 26 aug 2014 10:35

Parkeersensoren zijn gewoon zichtbaar en dat had u kunnen vaststellen dat deze niet aanwezig waren

juridischehulp
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 26 aug 2014 10:40

@ Kali: Gelieve antwoorden te geven die juridisch iets bijdragen.

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2014 11:27

@juridischehulp ...antwoord is wel een juridische bijdrage net zoals de mijne.
Zichtbaar gebrek in dit geval zichtbaar TE ZIEN....... dus niet tegenstelbaar aan garage.
DAT is dus al een juridische vaststelling.
Tevens het is een aankoop als firma vermoed ik wel als firma kan u geen gebruik maken van de garantiewet die particulieren beschermd dat is ook een juridisch element.
Als firma wordt u trouwens verondersteld op de hoogte te zijn van meer zalen dan een particulier. Edoch u bent geen garagist maar vermoedelijk iets anders dus dat argument kan wel juridisch gebruiken.
Hebt u de gesprekken opgenomen / zijn er emails waarin de garagist toegeeft dat de website fout is?
Hebt u een printscreen van de website genomen nu nog doen als het er nog opstaat.
Ik vermoed dat de specificaties niet op de factuur staan?

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2014 11:36

Als je een juridische oplossing wilt, en u bent ook een zelfstandig bedrijf dan is de enige oplossing deze garage te dagvaarden voor de handels rechtbank, en verzamel zoveel mogelijk bewijzen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

juridischehulp
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 26 aug 2014 12:01

@Franciscus: Er is geen opname van het gesprek waarin de garagist toegeeft dat hij specificaties van andere wagens soms vergeet, bewust of onbewust, te verwijderen bij het plaatsen van nieuwe advertentie. Ik heb wel een print van de specificaties vanop zijn website en tevens een screenshot. De wagen staat niet meer op de website. De factuur heeft mijn werkgever maar ik denk dat daar geen details op vermeld staan.

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 aug 2014 14:10

Mogelijk eens terugbellen en opnemen.
Het is uiteraard uw werkgever die garage in gebreke moet stellen als het uw werkgever heeft betaald.

Terug naar “Consumenten Koop”