factuur maken van vrijblijvende offerte

vik
Topic Starter

factuur maken van vrijblijvende offerte

#1 , 25 aug 2014 09:57

Onlangs liet ik een zelfstandige komen om herstellingswerken aan ons dak te bekijken en hiervoor een offerte maken. Hij liet op geen enkel moment en op geen enkele manier op voorhand weten dat dit een kost met zich zou meebrengen. Plots krijg ik een factuur van 58 euro. Ik heb deze meteen betwist via een aangetekend schrijven. Nu krijg ik plots een brief ter onmiddellijke inning. Kan dit zomaar?
Na de zware hagelschade in juni is die man in onze hele straat op deze manier te werk gegaan. Nergens iets gezegd over de kosten van het opmaken van een offerte en overal een factuur gestuurd...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2014 11:36

Veel offertes moeten nu betaald worden, niemand werkt nog voor niks, wanneer hij je het komt vragen dan niet, maar je geeft aan dat u hem gevraagd heeft een offerte op te maken en dan is een betaling normaal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2014 12:13

Moet wel aangekondigd zijn dus een tekst zoals vrijblijvende offerte en dan prijs vragen kan niet .
Niets schrijven of zeggen volgens mij ook niet want niet overeengekomen.
Als er stond betalende offerte ... dan dient u te betalen.

Maar ik begrijp natuurlijk wel het probleem .een winkel die ik goed ken krijgt ook mails met vraag om prijsopgave per stuk/doos/dozijn/ pallet voor 10 tot soms 100 producten.
Een mail naar de collega's uit de branche leert dan heel snel dat ze zo naar iedereen in de wijde omgeving die mail hebben gestuurd.

Soms vergeten ze de CC uit te schakelen .... 56 aangeschreven firma's was het hoogste aantal die ooit werd aangetroffen op de mail...
Aan zo'n offerte ben je gemakkelijk een uur of twee bezig.

Reclame

Chaccamacca

#4 , 25 aug 2014 12:16

Ik vrees het ergste, voorbeelden genoeg hier op dit forum.

eylis

#5 , 25 aug 2014 12:33

Ik zou durven de zelfstandige een mail te sturen met de mededeling dat gezien de regelgeving vereist dat een "betalende" offerte vooraf aangekondigd moet worden aan de client, en dat niet gebeurd is, je de offerte ook niet zal betalen. Ik denk niet dat de zelfstandige voor 58 euro naar de vrederechter stapt.

Terug naar “Consumenten Koop”