two wrongs don't make a right
geen van beide handelswijzen (van beide partijen dus) zijn te verdedigen
Klopt, maar eerst laten herstellen en dan laten weten dat u uw rechten wil nageleefd zien, zal eerder tot een (goede) herstelling leiden dan eerst melden dat u niet van plan bent om te betalen en dan via de rechtbank uw herstelling af te dwingen (met bedenkelijke kwaliteit).two wrongs don't make a right
Klopt, maar eerst laten herstellen en dan laten weten dat u uw rechten wil nageleefd zien, zal eerder tot een (goede) herstelling leiden dan eerst melden dat u niet van plan bent om te betalen en dan via de rechtbank uw herstelling af te dwingen (met bedenkelijke kwaliteit).two wrongs don't make a right
Misschien eerst eens beginnen bij het begin: gaat het hier over wettelijke of contractuele garantie? Indien contractuele dient u uw garantievoorwaarden uit te pluizen, indien wettelijke is het belangrijk te weten hoe lang geleden de aankoop is gebeurd.Nu (nog binnen garantie) blijkt er iets defect aan te zijn.
Dan valt dit nog onder wettelijke garantie, maar ligt de bewijslast bij u om aan te tonen dat dit gebrek al bestond bij aankoop. Indien u hier in slaagt dient het goed hersteld te worden door de verkoper (en niet de fabrikant). Werkuren, vervangingsonderdelen en verplaatsingskosten horen allen tot de herstelling en dienen dus door de verkoper gedragen te worden.Aankoop (levering) is gebeurd op 1 - 10 - 2012.
neen !Art. 1649quinquies:
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Duidelijk?
Dan valt dit nog onder wettelijke garantie, maar ligt de bewijslast bij u om aan te tonen dat dit gebrek al bestond bij aankoop. Indien u hier in slaagt dient het goed hersteld te worden door de verkoper (en niet de fabrikant). Werkuren, vervangingsonderdelen en verplaatsingskosten horen allen tot de herstelling en dienen dus door de verkoper gedragen te worden.Aankoop (levering) is gebeurd op 1 - 10 - 2012.
Inderdaad, vandaar Art. 1649 waar de wetgever een duidelijke periode op die "zekere tijd" geplakt heeft: 2 jaar maar bewijslast ligt na 6 maanden bij consument.Er is nog zoiets dat word veronderstelt dat een zeker product degelijk genoeg is, en een zekere tijd moet meegaan.