Buitengewone kosten

iemand5
Topic Starter

Buitengewone kosten

#1 , 22 aug 2014 14:20

Hallo,
Ik heb mijn zonen om de 14 dagen.
Wij moeten na bijna een jaar smeken om de facturen te mogen hebben van de buitengewone kosten.
Nu bedrag gehad, maar nog zonder echte factuur, voor een bedrag van 500 euro.
Daar zit onder meer sportactiviteit in, psychiatrische begeleiding , wat wij absoluut niet akkoord mee gegaan zijn (psycholoog), laat staan dat we het nodig vinden! Volgens eot moet ex elke maand de 10de van de maand buitengewone kosten mee delen, maar weigerde dit om alles op te sparen en aan zo een bedrag te komen...
Moeten we hier zomaar in meegaan? En zijn we verplicht die psychische begeleiding mee te betalen? Hun gezin heeft problemen met kids, wij absoluut niet! Kan dat zomaar, alles een jaar opsparen en dan eisen om het te betalen in 1 keer, terwijl we er genoeg om gevraagd hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 22 aug 2014 14:55

inderdaad éérst de facturen, aankooptickets en/of betalingsbewijzen en dan pas betalen. Stuur een vriendelijke mail dat je buitengewone kosten zeker wil betalen na ontvangst van de betreffende betalingsbewijzen. Verwijs naar het EOT, als dit er dan nog eens specifiek in vermeld staat dat elke 10e van de maand de kosten meegedeeld moeten worden, tja dan gaat de andere ouder serieus in de fout.
Dan de sportactiviteit: dat is een uitgave waarover jullie vooraf samen beslissen of jullie deze kost wel delen. Standaard zitten uitgaven voor vrije tijd niet persé in de buitengewone kosten.
Je hebt het enerzijds over psycholoog en anderzijds psychiatrische begeleiding. Dat zijn twee verschillende dingen. Een psychiater is een dokter en dat zijn per definitie wél buitengewone kosten die gedeeld worden. Maar een psycholoog is géén dokter en dit zijn geen paramedische kosten, dus vooraf overleg of je dit deelt. Als je kinderen binnen jouw gezinscontext geen moeilijk gedrag vertonen, en wel bij de moeder, dan lijkt het me wel dat ze zelf het nodige onderneemt om dit op te lossen binnen haar gezin.

duma

#3 , 22 aug 2014 16:55

Zoals eylis zegt!

U betaalt de helft van bijzondere kosten:
- die gestipuleerd staan in het vonnis of welke u onderling overeenkomt
- waarvan u de facturen en, indien medische kosten, terugbetalingsbewijzen mutualiteit gekregen hebt
- die u samen in onderling overleg afgesproken hebben. Bij medische kosten is dit soms een moeilijke lijn, aangezien noodzakelijke (bv operatie) of dringende ingrepen ook zonder overleg voor de helft moeten worden gedeeld. Psycholoog valt daar echter NIET onder. Daarvan betaalt u enkel de helft indien u dat overeengekomen was, of als er een vonnis is waarin staat dat uw kind naar de psycholoog moet gaan en beide ouders daarvoor zullen bijdragen.

Ivm: sportactiviteit. In se moeten ouders samen beslissen welke hobby's de kinderen uitoefenen en betaalt u dan enkel de helft. Als de moeder dit alleen beslist, moet u in se niet bijdragen. ECHTER. Moest dit voor de rechter komen. Die zal redeneren dat elk kind wel recht heeft op een hobby en eventueel die hobby in een vonnis gieten en u tot betaling veroordelen. Het hangt er allemaal wat van af: hebben ze al andere hobby's die jullie wel samen gekozen hebben. Is dit de enige? Als dat de enige is: is het een dure? Kan het op veel andere plaatsen. In se zou ik hier redeneren: Als ze er al veel hebben, betaalt u hier niet voor bij, want naar uw mening hebben ze al voldoende buitenschoolse activiteiten. Is het de enigste, betaalt u wel, maar kan u eventueel kijken naar het bedrag dat u had willen uitgeven voor deze hobby (als het een heel dure club is bv). Of u kan zeggen dat dit niet in onderling overleg is gebeurd en dus dit jaar niet zal bijdragen, maar dat u uiteraard volgend jaar samen met haar wil kijken welke activeiten de kinderen zullen uitoefenen en zowel de beslissing als de kosten samen wil maken.

Over het tijdstip. In het EOT staat voor de 10e van de maand. Als u dat letterlijk neemt, bent u niet verplicht om bij te dragen tot kosten daarna meegedeeld. ECHTER. Ik zou het niet doen. Een rechter zou wel eens kunnen oordelen dat die tijdsspanne niet te nauw genomen moet worden en u toch te veroordelen voor het betalen van die kosten. ECHTER. Van een periode van een maand ineens een jaar maken, is er ook weer over. Daarom mijn raad:

Wat u doet, is haar een aangetekend schrijven sturen met daarin dat u haar vraag tot bijdrage van de bijzonder kosten gehad heeft, dat u uiteraard wil bijdragen in die kosten die gestipuleerd zijn in het vonnis/EOT en die in onderling over zijn gebeurd, dat u dit echter niet kan doen als u hiervoor de nodige betlaingsbewijzen/facturen niet ontvangen heeft en bij deze een kopij vraagt van dergelijke bewijzen. Dat u echter ook haar aanvraag tot bijdrage in andere kosten ontvangen heeft, namelijk: x en y. Dat u echter nooit akkoord bent gegaan met het bezoek van een psycholoog, dat dat in u aanzien ook niet nodig is, dat als zij dit wel nodig acht, ze uiteraard vrij is om in haar tijd en op haar kosten dit wel te doen. Dat u ook niet geconsulteerd bent geweest over hobby x en u bijgevolg ook niet verplicht bent om daartoe een bijdrage te leveren en (dan hangt het er vanaf wat je wil, ik geef maar een voorzet) dat dan ook neit zal doen dit jaar, dat u dit academiejaar echter gerust samen wil bekijken welke hobby's Zoon en Zoon gaan uitoefenen en dus zowel de beslissing en de kosten samen wil maken.

Met vriendelijke groeten,

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2014 18:51

Niet enkel een AS maar ook een gewone brief sturen en naar elkaar verwijzen.

duma

#5 , 23 aug 2014 10:34

Inderdaad.

iemand5
Topic Starter

#6 , 23 aug 2014 12:06

Bedankt voor de reactie! Telt een mail ook?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2014 12:32

in principe wel
Het het net in een andere zaak gedaan
mail naar firma (en fod inspectie economie) met verwijzing naar de te verwachten AS.
AS naar firma en gewone brief. De AS wordt aangeboden en dient afgetekend te worden door de aangegeven ontvanger.

Als ze nu de zaak toch naar de RB willen brengen en daar zeggen dat ze van niets weten zal dat zeker niet geaccepteerd /geapprecieerd worden door de rechter.
Hoe beter/meer gestructureerd en gedateerd bewijsmateriaal hoe beter.

Laatst in een zaak voor vrederechter hulp geboden ( verzekering niet betaald) ...
gedaagde partij een tijdslijn laten maken ( in een werkblad) zodat alle data van contacten betalingen verhuis binnen leveren nummerplaat bij makelaar -bericht DIV enz data ontvangen van AS verzekering en alles wat nuttig en nodig was ...zelfs telefoonrekening met data en uur waarop naar makelaar en verzekering gebeld was bijgevoegd.
gedaagde partij vroeg of ik mee kon ...maar ik zei is niet nodig ( trouwens ik mag toch niet tussenkomen) alle documenten zijn overgemaakt aan tegenpartij en gerecht ... op alle items die verzekeraar aanhaalde is geantwoord ..
Advocaat van verzekeringsmaatschappij had duidelijk dossier niet gelezen ...en vertelde zaken die gewoon al in tijdslijn stonden.
Was dus vlug opgelost... enkele weken later vonnis ... gedaagde volledig vrijgesproken ... kosten voor verzekering met nog een sneer dat zij voor de fouten dan maar bij de makelaar moesten gaan zien wat er fout gelopen was.

Terug naar “Echtscheiding”