Welk niveau van rechtbank?In eerdere rechtspraak is de aanwezigheid van "haaientanden" al een reden geweest voor de rechtbank om een bestuurder te veroordelen voor een ongeval : de bestuurder had kunnen weten dat er daar voorrang verleend moest worden.
Zie uw eigen groene teksVreemde theorie.Een stopstreep heeft op zich niks te maken met de voorrangsregels.
Haaientanden natuurlijk wel.
Beide geven net de plaats aan waar men eventueel dan wel verplicht moet stoppen om aan het bijhorende verkeersteken te voldoen ...
Man man ...Meestal staat bij haaientanden ook een B1 of een B5 verkeersbord.
Bij haaientanden moet een B1 staan.
De wegbeheerder moet inderdaad zien dat de weg wettelijk in orde is.De weggebruiker is niet verplicht de wegbeheerder aan te spreken. De wegbeheerder moet zorgen dat zijn wegenis in orde is.
Als dat niet is en er ontstaat daardoor schade, dan kan de weggebruiker de wegbeheerder daarop aanspreken ... juridisch hé.
DS RichardE heeft het namelijk over "als na een ongeval ..."
Neen, haaientanden staan soms bij een bord B1.bij haaietanden staat altijd een bord B1
Wat internationaal erkend is, doet niet ter zake voor de Belgische wegcode.een bord B5 is een internationaal erkend stopbord
Waarom is een stopstreep ridicuul? Staat nochtans in de wegcode, en die is alleszins niet om te lachen.daar zou dan de stopstreep riducuul zijn
Er is geen onderscheid tussen B1 en B5, beide zijn overtredingen 2e categorie.terwijl een stopbord negeren een zware overtreding is en een bord B1 niet
Wie zegt dat dit door de werken is gebeurt? Misschien stond er wel een tijdelijk bord dat aangereden is of gestolen?de wegbeheerder is dus in de fout gegaan door geen controle op de werken uit te oefenen of een aanduiding te voorzien van gewijzigde verkeers regels
Ook als u vindt dat een verkeerssituatie niet logisch is, moet u nog steeds de verkeersregels en aanwezige verkeerstekens naleven.trouwens het is ook niet logisch dat de hele straat voorrang heeft en dan dit kruispunt plots niet meer
Het "vergeten" van van dit bord maakt de voorrang van rechts op het volgende kruispunt niet minder geldig. Niet dat ik hiermee dit wil goedpraten, maar ik betwijfel of een inbreuk op de plaatsingsvoorwaarden voldoende is om niet aansprakelijk gesteld te worden bij een ongeval.Als in een straat een kruispunt voorrang heeft, en het volgende niet, dan MOETEN daar borden B17 geplaatst die de voorrang van rechts opleggen.
Wordt door de meeste weg(wan)beheerders echter systematisch "vergeten", maar is ook een inbreuk ...
Wederom, ik praat het vergeten niet goed, maar het ontbreken van het bord heft de voorrang van rechts niet op.Het staat er met redenen :
- signaleren van het kruispunt
- de weggebruiker er attent op maken dat de voorrangsregeling gewijzigd is tov de eerdere kruispunten op die weg, en men geen voorrang meer heeft.
Nogmaals, de markeringen betreffende voorrang (zowel haaientanden als stopstreep) dienen ten allen tijde vergezeld te zijn van een bord (B1 of B5 respectievelijk) of verkeerslichten, anders hebben deze geen betekenis. Sneeuw verandert dus de voorrangsregeling op een kruispunt niet.Enkel haaientanden zonder bord hebben geen geldigheid.Een stopstreep heeft op zich niks te maken met de voorrangsregels.
Haaientanden natuurlijk wel.
Wat als het gesneeuwd heeft ? Dan zie je de beschildering niet. In dat geval telt de gewone voorrang van rechts.