Graag raad ivm problemen na aankoop

dieke
Topic Starter

Graag raad ivm problemen na aankoop

#1 , 23 mar 2008 04:31

Beste

Gisteren bemachtigden we de sleutels van het huis waarvoor we donderdag de akte ondertekenden.

Er zijn nu 2 dingen gebleken die we toch graag eens hier voorleggen:

1. Er is een ernstig vochtprobleem in de wc op het glvl, vermoedelijk afkomstig van slecht gemonteerd bad en verkeerd gebruik van de douche in dat bad, in de badkamer boven die wc. Het hele plafond is doornat en er staat schimmel op. Dit probleem was 4 maanden geleden niet waarneembaar, er manifesteerde zich enkel een muffe geur in de badkamer (waarschijnlijk wegens slecht verluchten). Heeft het nut om hiervan nu foto's te nemen en stappen te ondernemen om dit probleem nog te verhalen op verkopers?

2. Verkopers hebben hun afval laten staan. In een bui van menslievendheid heb ik effectief gezegd dat ik hun huisvuil wel voor 1 keertje wilde aanbieden aan de ophaling. Nu blijkt dat er in die vuilbak zich allerlei dingen bevinden die daar niet horen (verfblik, vensterglas,...) en er ligt ook nog een kapotte brievenbus in de tuin. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij zouden betalen om die dingen verwijderd te krijgen?

Alvast bedankt voor een (snelle) reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 mar 2008 13:39

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642.De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

“Art.1644.In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.”(B.W.).

Maan de verkoper aangetekend aan binnen een door u daarin bepaalde redelijke termijn te voldoen aan uw keuze uit art.1644 B.W..Toon hem het bestaan en de omvang van die gebreken aan.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

dieke
Topic Starter

#3 , 27 mar 2008 16:49

Alvast erg bedankt voor de teksten, j. demoor. Ik typ vanavond die brief en stop er foto's bij. Uit de site die u aangeeft raak ik echter niet wijs. Ik raak niet verder dan: aanduiding BURGERLIJK WETBOEK, nummer: 1644 en dan krijg ik... 0 resultaten.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 mar 2008 11:03

Ga naar http://just.fgov.be .
Ga vervolgens naar Belgisch Staatsblad en daarin naar (geconsolideerde wetgeving)
Het Burgerlijk Wetboek is een wetBOEK.Klik dus achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts,ZONDER elders iets in te tikken.In alfabetische volgorde vindt u het Burgerlijk Wetboek waarop u klikt.
Klik vervolgens op ‘Opzoeking’ en daarna op ‘Lijst’,waarin u uw keuze maakt,zoals artikel 1644.

Terug naar “Kopen”