zulke stalen dienen gratis met (of aan) de patient te worden (mee)gegeven om te kijken of dit een positief of negatief effect heeft op de behandeling
Artsen krijgen vaak gratis stalen, om uit te proberen op patiënten.
Stalen dienen absoluut NIET om "uit te proberen op patienten" of om te kijken welk effect het heeft. De farmaceutische industrie is tot heel wat meer en sluitendere tests verplicht.
Waar de stalen wel voor dienen: om de
dokters te overtuigen dat geneesmiddel voor te schrijven.
Officieel: ze mogen de gratis stalen (gratis) aan patienten geven, en dan ondervinden ze hoe goed het middel werkt, en zullen ze het nog voorschrijven. Of ze geven het gratis staal mee voor de eerste dagen, en schrijven een "gewone" doos voor (vandaar de kleinere hoeveelheden)
Officieus: dokters "verkopen" het gratis staal. En zo worden dokters overtuigd om een bepaald geneesmiddel voor te schrijven.
(soms gebeurt dit ook op creatieve wijze: ik heb bvb nog een inspuiting gekregen, waarbij ook duidelijk "monster - niet verkopen" stond, en de dokter schreef het middel voor, en zei "kheb een injectie uit mijn eigen voorraad gebruikt en er eentje voorgeschreven, zodat je die kan komen binnenbrengen". Jij betaalt, en dokter heeft een "officiele" versie)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand