Wanneer je een wijziging brengt aan de ruwbouw en stabiliteit van een woning ben je idd verplicht een architect aan te stellen en een bouwaanvraag in te dienen wanneer het kadastraal inkomen wijzigt.
Maw zomaar dragende binnenmuren insmijten en een dwarsligger aanbrengen zonder bouwvergunning kan niet.
We kunnen hier moeilijk discussiëren over de kwestie omdat we geen bouwplannen en foto's zien wat de verbouwingen inhouden.
dat werd dus nergens gedaan. het huisje is piep en bestaat uit vier achter elkaar liggende kamertjes. De laatste twee (keuken en badkamer) hebben zelfs geen bovenverdiep en waren een BESTAANDE CONSTRUCTIE ! Het enige wat ze gedaan hebben was dat stukje van +/- 1 meter aanbouwen, om de verwarmingsketel in te kunnen plaatsen. Daar werd o.a. de isolatie verplicht gechecked (alles OK). Daarom ook werd hen telefonisch vermeld dat ze géén bouwvergunning nodig hadden (wat dus achteraf ook niet nodig bleek). Om keukenkasten en een badkamer te installeren heb je volgens mij toch ook geen bouwvergunning nodig. Al wat de gemeente had moeten doen was VRAGEN wat ze gedaan hadden!
Maar hoe kan de gemeente hen dan verplichten om een plan van de volledige woning voor te leggen (wat ze dus niet hadden, en bijgevolg hebben ze een architect moeten aanstellen).
Kunnen ze voor deze desinformatie eventueel de gemeente aansprakelijk stellen?
De "anonieme" klager kunnen ze daar vast niets voor in de weg leggen. Maar ik vraag me dus af of een gelijkaardige "anonieme" klacht ook tot dezelfde (dure) gevolgen kunnen leiden voor die buren?
Vermits ik bestuurslid ben van de grootste oppositiepartij in mijn gemeente, vraag ik me af of ik via die weg niet kan laten onderzoeken of het gemeentepersoneel hier niet zwaar in de fout is gegaan, met de nodige compensatie als mogelijk gevolg.
Of zouden ze hiervoor weer naar de rechtbank moeten? De mensen zijn totaal blut, dus die piste gaan ze - uitgeperst als ze zijn - zeker niet meer volgen. Ze werken beiden, dus een pro deo advokaat is voor hen niet van toepassing.
Extra schrijnend gedeelte is dat de man tweemaal (!) een arbeidsongeval met bijna een jaar werkonbekwaamheid met revalidatie heeft gehad (handen en polsen gebroken, nadien voet ook gebroken, breuk was niet opgemerkt en moest later worden hersteld, tijd later gelijkaardig ongeluk omdat de werkgever de nodige veiligheidspunten niet had laten uitvoeren, tijd nadien ontslagen, en zij heeft ernstige gezondheidsproblemen waarbij ze geopereerd moest worden, het enige kind, hun dochter kampte dan ook weer met maag- en darmproblemen met de nodige dure dieten als gevolg). Deze mensen werken beiden in het WIT en proberen hier een deugdzaam leven op te bouwen! (mijnheer had na ontslag onmiddellijk terug werk).
en dan worden die op zulke manier gepest?
Het is hier een Groen!(e) gemeente, misschien was het anders verlopen indien ze niet pools en katholiek waren geweest?