Pensioen en onderhoudsgeld

T.J.
Topic Starter

Pensioen en onderhoudsgeld

#1 , 16 aug 2014 22:49

Ik heb een bruto pensioen (als gescheiden echtgenoot) van 1650 euro.
Bijkomend krijg ik 350€ onderhoudsgeld.
Als ik het goed begrijp blijkt deze 350€ per maand onderhoudsgeld me eigenlijk netto niets op te leveren omdat wanneer je onderhoudsgeld trekt (= divers inkomen) je geen recht hebt op de belastingsvermindering voor pensioenen (2472€/jaar):

Berekening:

geen belastingsvermindering pensioenen: -2472€
belasting op onderhoudsgeld: 350x12x80%x48,15%= -1617,84€
totaal 4089,84€ meer belastingen.

Tegenover
350x12 = 4200€

De 350€/maand brengt me dus (4200-4089,84€)/12= 9,12€ per maand op.!

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 aug 2014 11:31

Geachte,

Ik heb een belastingsimulatie gemaakt waarbij ik ben uitgegaan van een netto-belastbaar inkomen uit pensioen van 20.400 euro per jaar en een onderhoudsgeld van 4200 euro per jaar bruto, dus aan 100%. Ik houd geen rekening met bijzondere aftrekken.

Pensioen plus onderhoudsgeld: belasting te betalen: 4.936,05 euro
Pensioen zonder onderhoudsgeld: 2.957,45 euro

4936,05 - 2957,45 euro = 1978,6 euro

U kan gemakkelijk en anoniem een simulatie maken via taxcalc.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

T.J.
Topic Starter

#3 , 17 aug 2014 12:45

Mathieu,
bedankt voor het snelle antwoord.
Ik heb zelf een simulatie gedaan op taxcalc. Komt overeen met uw gegevens.
Ik begrijp dan wel niet hoe ik de info van onze overheid moet begrijpen:

http://financien.belgium.be/nl/particul ... houdsgeld/" onclick="window.open(this.href);return false;:
Mijn kind(eren) betalen mij onderhoudsgeld bovenop mijn pensioen. Wat is het effect daarvan op mijn belastingen?
Als u een pensioen én onderhoudsgeld ontvangt, heeft u geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioenen. Die vermindering wordt alleen toegekend als het netto-inkomen uitsluitend bestaat uit pensioenen of vervangingsinkomsten. Onderhoudsgeld is geen vervangingsinkomen maar een divers inkomen. De belastingvermindering voor pensioenen wordt dus niet toegekend en 80% van het onderhoudsgeld wordt toegevoegd aan de belastbare inkomsten.

Belastingsvermindering voor pensioenen zou op 2472€ komen, ik vind deze vermindering niet terug op de belastingsberekening?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 aug 2014 12:49

Die vermindering wordt proportioneel herberekend.
Het is dus niet van de eerste EUR bijkomend inkomen dat die belastingsvermindering volledig wegvalt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Pensioenen”