Nalatenschap vader

miel
Topic Starter

Nalatenschap vader

#1 , 26 mar 2008 19:02

Pa is één jaar geleden overleden. Eén kind verliet het huis 20 jaar geleden.
Nu zorgt deze zoon ervoor dat moeder niet meer kan beschikken over haar rekeningen(spaarbozek en lopende rekening) want hij weigert om zijn handtekening te zetten zodat moeder weer vrij over haar geld kan beschikken.
Wat is hier de oplossing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 26 mar 2008 19:09

De vraagstelling is niet echt duidelijk. Indien de vader overleden is dient de nalatenschap van vader verdeeld te worden overeenkomstig de wettelijke erfrechtregels of overeenkomstig bestande huwelijkscontracten/testamenten of andere vormen van wilsbeschikking.
Is de "weigering tot tekenen" een weigering om de erfenis te verdelen of is het een weigering om alles aan de moeder te laten (dus afstand te doen van zijn erfrecht).
In het eerste geval kan u best een notaris belasten met de verdeling van de erfenis. Die kan de nodige stappen zetten om dit te realiseren. In het tweede geval kan uiteraard niemand verplicht worden om zijn of haar rechten af te staan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

miel
Topic Starter

#3 , 27 mar 2008 10:22

Hij weigert om de rekeningen die bestonden voor mijn pa overleed vrij te geven, dus inderdaad daarmee zou hij afstand doen van zijn erfrecht. Dat lijkt ons nogal logisch dat hij dit niet wil doen.
Welke stappen moeten wij nu ondernemen ? klopt het dat wij hem moeten dagvaarden om een verdeling van nalatenschap te vragen ? Kan hij die verdeling weigeren ? Hij heeft bij die verdeling veel te verliezen want op alle onroerende goederen heeft mijn ma levenslang vruchtgebruik (vastgelegd bij notaris toen mijn pa nog leefde). De onroerende goederen zijn dus in die situatie veel lager in waarde en de kans is klein dat iemand dit zal willen kopen...Wat betreft het financiële : kan hij vrij over zijn deel beschikken of klopt het dat dit op een geblokkeerde rekening blijft staan zolang mijn ma leeft en mijn ma de intresten op die rekening krijgt ?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”