aanvraag tot afhalen geld spaarboekje op bank

LDB
Topic Starter

aanvraag tot afhalen geld spaarboekje op bank

#1 , 19 mar 2008 12:29

Is men verantwoording schuldig tegenover de bankinstelling wanneer men zijn gelden volledig opvraagt bij een bank? Ook al gaat het over een grote som? Ik dacht toch dat we in een vrij land leven en doen met ons geld wat we willen. We gaan ermee naar een andere bank waar we betere voorwaarden krijgen of we delen het gewoon uit aan onze kinderen. Hier heeft volgens mij toch niemand zaken mee niet?
Graag uw mening a.u.b. En kan ik iets doen tegen het autoritair gedrag van de bankdirekteur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 19 mar 2008 14:04

Ik heb een tijdje geleden al mijn spaargeld overgezet naar de concurrentie wegens betere voorwaarden daar. Ik heb daarvoor helemaal geen toestemming gevraagd ... ik heb gewoon met PC Banking de boel overgeschreven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 mar 2008 15:23

De reden waarom uw bankdirecteur een reden vraagt voor de cash-afhaling ligt in de nieuwe anti-witwas regelgeving.

Best is te doen zoals Lenny voorstelt: alles (elektronisch) overschrijven.

Reclame

LDB
Topic Starter

#4 , 19 mar 2008 15:26

In dit geval kan het niet anders dan rechtstreeks naar die bank toe te gaan om reden dat daar alleen spaargelden staan en geen zichtrekening dus ook geen netbanking.
Bedankt in ieder geval voor de reactie. Nog andere suggesties?

mapleleiah

#5 , 19 mar 2008 16:14

Indien u van plan bent het naar een andere rekening te brengen (bij de concurrentie), laat het dan gewoon overschrijven. Dat kunnen ze niet weigeren.

Indien u het echt cash nodig hebt en u hebt wat tijd ... probeer het dan misschien in meerdere keren op te halen, bv. elke week een bepaald bedrag.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

basejumper

#6 , 26 mar 2008 17:40

Beste,

u bent geen verantwoording verschuldigd bij het afhalen van gelden.

twee elementen :
een bankier zou zijn commerciële functie niet waard zijn indien hij zijn adviesfunctie niet ter harte neemt. In een aantal gevallen kan dat nuttig zijn. (vb handgift aan een andere persoon/kind kan soms fiscaal beter via officiële bankgift en soms zelfs via notariële schenking. Bij aankoop onroerend goed eerste woning is het sowieso bijna altijd beter om het fiscaal aftrekbaar bedrag te lenen) er zijn omgekeerd ook klanten die jaren later klagen "waarom is me dat nooit verteld...."

Indien u het cash vraagt kan dat een technisch probleem vormen omdat de meeste banken slechts een beperkte geldvoorraad in huis hebben.
Met een bakncheque is dat meestal geen probleem.

Indien u beleefd en correct angeeft dat uw beslising genomen is en dat u er niet wenst over te praten, zal daar ook geen probleem over gemaakt worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Vaoke

#7 , 26 apr 2008 10:55

Al de hierboven gegeven antwoorden zijn, elk voor zich, juist.. doch ingevolge de formulering van de vraag mogelijk onvolledig.
Ik meen mij overigens te herinneren dat bijv. spaargelden op naam van de minderjarige kinderen.. niet zo maar kunnen opgehaald worden.. en dat is maar goed ook; kinderen verdienen niet alleen onze bescherming.. maar verkregen dienaangaande ook de nodige bescherming van de wetgever!
Dat heeft dus niets met (absolute) vrijheid te maken.. maar alles met de ervaringen op het terrein!
Als ik het mij goed herinner dan werden die "kinderrechten" (om het zo uit te drukken) geconcretiseerd in een WET van het dienstjaar 2001 ?!
Tenslotte zou ik nog dit willen zeggen.. de ouderen onder ons (en ik ben zo'n iemand) die kunnen zich nog zeer goed feiten herinneren waarvan zij het slachtoffer zijn geworden.. met medewerking van deze of gene bank en daar heeft (poogt) men (zo mogelijk) een einde aan te stellen; idem dito voor wat betreft de witwas praktijken.
Dat allemaal is toch een goed zaak dacht ik zo.. of niet soms ?!

Lex

#8 , 15 mei 2008 14:05

...Ik meen mij overigens te herinneren dat bijv. spaargelden op naam van de minderjarige kinderen.. niet zo maar kunnen opgehaald worden.. en dat is maar goed ook;...
Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Ik zie niet in waarom men geen 'eigen' gelden kan opnemen, zelfs al staan ze op naam van een minderjarige.

Vaoke

#9 , 15 mei 2008 14:27

Waar het om "eigen" geld gaat.. daar zal de Vrederechter uiteraard mee instemmen en als het gaat om een afhaling in het kader van een precaire familiale situatie.. dan wellicht ook nog!
Maar staat er op bedoeld spaarboekje ALLEEN "eigen geld" ?
Veelal is dat niet zo, dacht ik; dus ook geld van schenkingen (om dat woord te gebruiken) vanwege ooms, tantes, peter, meter, grootouders en van het kind zelve!
En verder, in voorkomend geval, kan je dat vermeend recht als "ouder" NIET eenzijdig uitoefenen; ik ga er dus vanuit dat een kind nog altijd een vader EN moeder heeft die de ouderlijke macht gezamelijk uitoefenen!!!

Terug naar “Bank & Beurs”