Huis kopen/verkopen

Loxy
Topic Starter

Huis kopen/verkopen

#1 , 14 aug 2014 12:50

Hallo,

Wij zijn aan het rondkijken voor een woning en hebben één gevonden voor 270.000 euro (excl. kosten).

De totale prijs bedraagt: € 70.000 grondwaarde + 10 % registratierechten = € 77.000

€ 200.000 constructiewaarde + 21 % BTW = € 242.000

Totaal: € 319.000

Ik heb ook gevraagd hoeveel notariskosten we hierop moeten betalen en dit zou 2,5% op 270.000 euro zijn, wat dus 6.750 euro geeft.

In totaal zou het huis dus 325.750 euro kosten.

Kan iemand bevestigen dat dit nog de enige kosten zijn (buiten de leenkosten) waaraan ik nog moet denken?

Bij voorbaat bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Loxy
Topic Starter

#2 , 14 aug 2014 12:56

Hallo,

Mijn tweede bericht vandaag (het eerste over de aankoopprijs van het (mogelijk) nieuwe huis).

Onze huidige woning willen wij verkopen om een nieuwe woning (nieuwbouw) aan te kopen.

Graag had ik wat informatie gewonnen over hoe dit juist te doen. Het ideale zou zijn dat het huis verkocht raakt en wij gewoon het nieuwe kunnen kopen met een bijkomstige lening. En dat de termijnen juist lopen.

Maar wat als dit niet zo is?

roharro

#3 , 14 aug 2014 12:59

Informeer of u in dat geval een overbruggingskrediet kunt krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Loxy
Topic Starter

#4 , 14 aug 2014 13:04

Daar had ik inderdaad al van gehoord, maar ook dat deze vrij kostelijk zijn.
En wat met de nieuwe eigenaars van onze huidige woning als het huis zou verkocht zijn alvorens dat het nieuwe vrij is?

roharro

#5 , 14 aug 2014 13:08

Daar had ik inderdaad al van gehoord, maar ook dat deze vrij kostelijk zijn.
En wat met de nieuwe eigenaars van onze huidige woning als het huis zou verkocht zijn alvorens dat het nieuwe vrij is?
Dat is niet het probleem van de nieuwe eigenaars, wel het uwe.
Tracht een overeenkomst af te sluiten dat u nog in het huis mag blijven gedurende een welbepaalde (maximale) periode. Eventueel mits betaling van huur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Loxy
Topic Starter

#6 , 14 aug 2014 13:20

Nog een derde vraag.

Wij zouden ons huis uit de hand proberen te verkopen. Wat moeten wij in orde maken (buiten epc en elektriciteitskeuring)?

Indien wij een koper vinden, welke documenten maken wij in orde alvorens de akte bij de notaris in orde te brengen?

Bedankt!

jvdp

#7 , 14 aug 2014 22:58

Wat betreft de kosten voor de akte: uw notaris kan hier een gedetailleerde berekening van maken, erelonen zijn bij elke notaris hetzelfde, de aktekosten kunnen hier en daar wel verschillen.
Wat betreft uw derde vraag: vraag aan uw notaris de compromis op te maken, die zal zorgen voor een bodemattest en een stedenbouwkundig uittreksel, samen met EPC en keuring elektriciteit hebt u dan het bijzonderste voorhanden.

basejumper

#8 , 15 aug 2014 11:47

Beste ,

wat uw kosten betreft :
er zijn tal van sites (livios.be, notaris.be, reteopdevoet.be, uw bank...) die u wijzer kunnen maken over uw kosten.
Wat betreft de aankoop kom ik uit op (indien woning gelegen is in Vlaams gewest en het uw enige woning is)

Registratierecht: 4500 euro
BTW op woning (enkel voor nieuwbouw): 42000 euro
Ereloon notaris: 2411 euro
Aktekosten: 625 euro
Totaal: 49536 euro

registratierechten zijn lager omdat je een abattement krijgt.
Voor alle zekerheid : contacteer je bank en notaris. Die notaris betaal je een stevig ereloon dus laat hem er dan ook voor werken. Zij kunnen gegeven jouw situatie en jouw dossier perfect de standaardkosten en verminderingen in kaart brengen.
Hetzelfde geldt voor de verkoop van uw woning. Uw notaris kan dat perfect behartigen en zal als vakman de nodige administratieve rompslomp voor zijn rekening nemen.
Verkoop huidige woning kan inderdaad best via overbruggingskrediet. is inderdaad niet gratis maar met lage rente vandaag stukken goedkoper dan het ooit geweest is. tegelijk kan u bvb voor de nieuwe aankoop eerste jaar of eerste 2 jaar vrijstelling kapitaalsdelging vragen zodat de maandlast betaalbaar blijft. Ook hier weer : ga met je dossier bij je bank. Liefst bij iemand die ettelijke tientallen woonkredieten per jaar doet en de materie door en door kent. Die kan je perfect een antwoord bezorgen én klankbord zijn voor het ganse vragenpallet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Loxy
Topic Starter

#9 , 15 aug 2014 17:06

Heel erg bedankt voor de informatie. Woensdag hebben wij een afspraak bij de bank.

Terug naar “Kopen”