Fiscale voordelen verdelen bij co-ouderschap

manneke
Topic Starter

Fiscale voordelen verdelen bij co-ouderschap

#1 , 04 jan 2008 20:40

Hallo,

Blijkbaar is er sinds 1 januari 2008 een nieuwe regeling van kracht die de verdeling van fiscale voordelen voortaan bijna automatisch regelt. Uiteraard als er co-ouderschap is en bij gelijke huisvesting.

Heeft er daar iemand ervaring mee ? Hoe vraag je dat aan ? Waar kan je enige info terugvinden ?

dank,

kurt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 05 jan 2008 00:49

Apart wonende ouders met gezamelijk ouderlijk gezag én verblijfsco-ouderschap kunnen de fiscus vragen om het belastingvoordeel voor kinderen ten laste onder hen te verdelen. Jullie kunnen deze verdeling vragen vanaf het jaar waarin jullie fiscaal alleenstaande zijn. Dit gebeurt door aankruising op de belastingsaangifte. De één geeft aan dat hij het kind ten laste heeft, maar bereid is om het belastingsvoordeel te delen met de andere ouder. De andere ouder geeft aan dat hij geen kind ten laste heeft, maar wel het belastingsvoordeel voor de helft wenst te ontvangen.

Als ouders kiezen voor deze verdeling van belastingvoordeel, dan mag geen van beide ouders voor dat jaar onderhoudsgeld aftrekken.

Het totale voordeel is vaak kleiner dan als één ouder de kinderen ten laste heeft en de andere onderhoudsgeld betaald.

Vanaf 2007 is het niet langer nodig om elk jaar gezamenlijk een verzoek voor de fiscale opsplitsing te richten aan de fiscus. De fiscus mag wel vragen naar de rechterlijke uitspraak of de gehomologeerde overeenkomst waarin de gelijkmatige verdeling van de huisvesting werd vastgelegd.

manneke
Topic Starter

#3 , 05 jan 2008 11:13

OK

Dank voor deze info. Kan daar zeker mee verder.

groetjes,
kurt

Reclame

axel

#4 , 26 mar 2008 09:12

Ik ben reeds bena een jaar weg van mijn vorige vriendin waarmee ik een zoontje heb (nu co-ouderschap), zij is werkloos en heeft haar 3 kinderen bij haar ten laste staan (2 andere zijn van vorige relatie).
Zelf betaal ik de onthaalmoeder volledig voor mijn zoontje, ook in "haar week" , tot voor kort zag ik hier geen probleem in tot ik te horen kreeg dat het kindje fiscaal ten laste moet staan om deze kost (fiscaal attest) in te brengen in de belastingen.
Is er een mogelijkheid dat ik dit toch nog kan inbrengen in mijn belastingen want mijn zoontje op mijn naam zetten wil ze niet omdat ze dan haar kindergeld verliest en ook een deel van haren "dop".
Wij hebben zelf nooit wettelijk samengewoond en mijn zoontje staat ook spijtig genoeg bij haar ingeschreven....enkel en alleen voor haar profijt (dop en kindergeld).... want verder betaal ik verder vrijwel al zijn kosten zoals dokter, hospitaal, onthaalkosten,...
Verder is er ook nooit een rechter of bemiddelaar aan te pas gekomen, dus alles is in der minne geregeld ....
Ik weet niet wat ik aan deze situatie kan doen om ze voor mij te verbeteren. Ik zit er uiteraard niet mee in om voor mijn zoontje op te draaien voor eender welke kost, maar hetgeen mij enorm stoort is dat zij hier het profijt uit haalt en ze een 'mooi' leventje kan leiden zonder te hoeven gaan werken terwijl ik iedere maand moeten krabben om rond te komen hierdoor....
Help een alleenstaande 'veel te brave' papa aub.

bemiddelaar

#5 , 26 mar 2008 09:48

Eventueel kunnen jullie een kostenregeling afspreken waarbij jij bijdraagt in de verblijfsoverstijgende kosten in de vorm van onderhoudsgeld. Door jouw bijdragen zo te benoemen zijn ze voor jou voor 80% aftrekbaar van je belastbaar inkomen waardoor ook jij minder belastingen zal betalen.

Andere mogelijkheid is het fiscaal voordeel voor jullie kind delen. Op die manier zijn ook de opvangkosten voor jou inbrengbaar in jouw belastingen. Doch deze formule is in de praktijk vaak minder fiscaal voordelig dan de eerste optie.

Een bemiddelaar in familiezaken kan jullie helpen bij het zoeken naar die regeling die voor beiden een goede regeling is en je hieromtrent alle nodige info geven.

axel

#6 , 26 mar 2008 12:35

Ok bedankt voor je reactie, ik ga dit met de moeder eens overleggen maar verkies persoonlijk er een bemiddelaar bij te betrekken om de kerk ih midden te houden.

mvg
Axel

patriciasmets

#7 , 27 mar 2008 11:58

Hallo,
Maar hoe zit het dan met de jaren voordat deze regeling van kracht is? Wat moet je doen om de fiscale voordelen 50/50 te (laten) verdelen? En klopt het dat alleen de ouder bij wie de kinderen gedomicilieerd zijn de kosten voor kinderopvang kan aftrekken? Maar wat met de kosten die de andere ouder maakt voor kinderopvang?

Alvast bedankt indien iemand dit zou kunnen uitklaren.

bemiddelaar

#8 , 27 mar 2008 12:19

Bij apart wonende ouders is het kind in principe fiscaal ten laste van de ouder van wiens gezin het kind op 1 januari van het daaropvolgende jaar deel uitmaakt. Deel uitmaken van het gezin is er officieel verblijven. Ouders die apart wonen, kunnen in hun overeenkomst vrij afspreken wie van beiden het kind fiscaal ten laste heeft. Als de ouders hierover geen conflict hebben, dan kunnen de belastingen aanvaarden dat het officiële adres van het kind niet bij de ouder is die het kind fiscaal ten laste heeft.

Welke regels gebruiken de belastingen bij conflict tussen apart wonende ouders? Als er afspraken in de gehomologeerde overeenkomst of in het vonnis staan betreffende de fiscaliteit, past de fiscus deze regelingen toe. Zijn er geen regelingen, dan is het kind in principe fiscaal ten laste van die ouder bij wie het kind op 1 januari van het aanslagjaar zijn domicilie-adres heeft.

Apart wonende ouders met gezamenlijk ouderlijk gezag én verblijfsco-ouderschap kunnen de fiscus vragen om het belastingvoordeel voor kinderen ten laste onder hen te verdelen. Jullie kunnen deze verdeling vragen vanaf het jaar waarin jullie fiscaal alleenstaande zijn. Als ouders kiezen voor deze verdeling van belastingvoordeel, dan mag geen van beide ouders voor dat jaar onderhoudsgeld aftrekken.

Het totale voordeel is vaak kleiner dan als één ouder de kinderen ten laste heeft en de andere onderhoudsgeld betaald.

NIEUW VANAF 2007! Als gescheiden ouders samen het ouderlijke gezag uitoefenen ("co-ouderschap") én verblijfsco-ouderschap hebben, is het niet langer nodig om elk jaar gezamenlijk een verzoek voor de fiscale opsplitsing te richten aan de fiscus. Als de ouders fiscaal co-ouderschap wensen moeten zij wel een vonnis of een gehomologeerde overeenkomst kunnen voorleggen aan de fiscus als er om gevraagd wordt.

Vanaf het inkomstenjaar 2007 is er ook een wijziging voor apart wonende ouders die gezamelijk ouderlijk gezag én verblijfsco-ouderschap hebben inzake kinderopvang. Ook de ouder die de kinderen niet ten laste aangeeft maar wel de helft van het fiscale voordeel ontvangt,mag de opvangkosten aftrekken die hij / zij heeft betaald.

Zonnestraal

#9 , 16 apr 2010 13:47

Ik raad iedereen een gemeenschappelijke kindrekenig aan.
Daarmee betaal jij of de vader/moeder van je kind facturen van de school, dokters; schoolreizen; extra jaarlijkse activiteiten of sport...enz..

Het kindergeld , in mijn geval dan, ontvangt de moeder nog altijd.

Wie de kinderen ten laste heeft mag niet voor de fiscus aftrekken maar diegene die de kdn niet ten laste heeft mag voor 80% het onderhoudsgels aftrekken.

De voorwaarde is natuurlijk dat de twee partijen overeenkomen en dat de twee partijen storten natuurlijk.

zonnestraal

Terug naar “Echtscheiding”