vraag over vruchtgebruik

haelonurth
Topic Starter

vraag over vruchtgebruik

#1 , 25 mar 2008 14:15

situatie :
ik ben de vader van 2 kinderen uit een eerste relatie. Kinderen zijn 11 en 12 jaar.

Ik ben 100% eigenaar van een huis.

Ik heb een nieuwe vriendin : domicilie op mijn adres, maar geen mede-eigenaar.
Nieuwe vriendin is zwanger van ons 1e kindje.

Als ik zou komen te overlijden, wie erft dan wat ? En wie heeft vruchtgebruik over wat ? En hoe lang ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
HvH

#2 , 25 mar 2008 18:08

Het hangt er van af.
Heb je uw kindje met uw nieuwe vriendin al erkend?
Woon je wettelijk samen met uw vriendin?

Indien geen van beide vragen hierboven ja zijn, dan zullen uw 2 kinderen uit uw vorige relatie ieder de helft van uw nalatenschap krijgen.
Uw vriendin erft niets aangezien ze geen wettelijke erfgenaam is.
Het derde kindje erft ook niets zolang de juridische afstammingsband met u niet vaststaat. Er is hier geen sprake van vruchtgebruik.

Stel dat je wettelijk gaat samenwonen met uw vriendin, dan krijgt zij het vruchtgebruik over de gezinswoning en de daarin aanwezige huisraad.

wolf2

#3 , 25 mar 2008 19:41

"dan krijgt zij het vruchtgebruik over de gezinswoning en de daarin aanwezige huisraad."

Omdat U daar ook nog naar vroeg:
dergelijk erfelijk vruchtgebruik duurt dan tot aan het overlijden van uw vriendin (=levenslang) of tot zij er afstand van doet.

Reclame

haelonurth
Topic Starter

#4 , 26 mar 2008 08:19

Het kindje bij mijn vriendin zal zeker door mij erkend worden.

Maar ik woon wel niet wettelijk samen met mijn vriendin.

Bij mijn overlijden :
- zijn er dan 3 erfgenamen : 2 minderjarige kinderen uit vorige relatie en 1 kind uit nieuwe relatie.
- Wie krijgt vruchtgebruik over mijn huis ? Mijn ex-partner ? Mijn vriendin ? Beide ?

Ik zou in feite graag hebben dat mijn vriendin het vruchtgebruik krijgt, maar niet levenslang. Misschien tot mijn 2 oudste kinderen meerderjarig zijn...
Kan dit beschreven worden in een akte bij de notaris en indien ja, wat kost zoiets ongeveer ?

j.demoor

#5 , 27 mar 2008 11:03

Bij ontbreken van huwelijk,WETTELIJK samenwonen,testament geldt bij uw overlijden : “Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte,ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld...”(Burgerlijk Wetboek).

Uw (twee + een) erkende kinderen erven dan elk 1/3 van uw nalatenschap in volle eigendom.

Uw beschikbaar deel,zijnde 1/4 van uw nalatenschap,kan u bij testament schenken en wie u wil.Zo kan u een recht van bewoning schenken aan uw vriendin beperkt in de tijd tot uw beschikbaar deel uitgeput is.

“Art.375.Indien de afstamming niet is vastgesteld ten aanzien van een van de ouders of indien EEN van beiden overleden of afwezig is dan wel in de onmogelijkheid verkeert zijn wil te kennen te geven, oefent de ANDERE dat gezag alleen uit...”(Burgerlijk Wetboek).

Het gezag over de twee kinderen uit uw eerste relatie wordt dus uitgeoefend door HUN moeder en dit over het kind uit uw tweede relatie door diens moeder.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”