naamswijziging

samaiphon
Topic Starter

naamswijziging

#1 , 09 aug 2014 18:51

ik heb op internet gevonden dat het mogelijk is om zijn naam (familienaam) te wijzigen maar men moet daarvoor een geldige, ernstige reden opgeven.
WELKE ZIJN DIE REDENEN?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2014 19:02

Uw naam is vb Jack de Ripper of iets wat aanstootgevend is in het land omgeving waar u woont
http://www.brugge.be/internet/nl/Bewone ... geving.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138482.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

chantika

#3 , 09 aug 2014 19:06

Enkele voorbeelden:

Ik heb een belachelijke naam waarmee ik vaak word gepest. Deze naam berokkent me nadeel. Ik dien een verzoek in tot naamsverandering want ik verkies de naam van mijn moeder te dragen of een afgeleide van mijn huidige naam.
Ik heb een kind na de geboorte erkend en ik heb geen verklaring tot naamsverandering gedaan binnen de wettelijke termijn en wil nu dat het kind de naam van zijn vader draagt. De moeder van het kind gaat hiermee akkoord.
Ik ben een genaturaliseerde Belg sedert een paar maanden. Niettemin zorgt mijn vreemd klinkende naam voor ernstige integratieproblemen in België. Ik wil een eenvoudigere naam, een afgeleide naam of een meer Europese naam om mijn integratie te vergemakkelijken.
Ik heb een kind geadopteerd in het buitenland. De naam van het kind is evenwel niet veranderd ingevolge zijn adoptie. Ik wil dat het mijn naam draagt.
Ik ben bipatride (iemand die meer dan één nationaliteit bezit) en ik draag verschillende namen in elk van de staten waarvan ik de nationaliteit bezit. Ik wil dat mijn naam wordt veranderd, zodat hij in elk land identiek is en heel wat administratieve rompslomp en verwarring kan worden voorkomen.

Gevonden op het net http://www.hamme.be/website/103-www/104 ... Type=print

Reclame

LeenW

#4 , 09 aug 2014 19:19

Hier ook nog een:

http://www.belgium.be/nl/familie/identi ... randering/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze lijsten zijn overigens niet limitatief. Staat uw problematiek niet tussen de vermelde lijsten, is dat niet noodzakelijk een weigering. Elk dossier zal individueel beoordeeld worden. Andersom geldt dan ook dat een naam die u belachelijk vindt, niet noodzakelijk zo wordt begrepen door die commissie.

samaiphon
Topic Starter

#5 , 09 aug 2014 22:35

Ok, bedankt allemaal voor de nuttige info maar dit had ik zelf ook al gevonden op internet.
Graag had ik meer info over redenen voor naamswijziging gevonden in jullie antwoorden.

Na het overlijden van mijn moeder vorige maand wordt ik door mijn andere 5 broers als een paria behandeld omdat ik als graficus en artiest vroeger atltijd als de vreemde vogel van de familie beschouwd werd.
Ik heb altijd mijn eigen mening gehad en die durfde ik als enige ook tegen mijn vader uiten wat mij dikwijls een pak slaag gekost heeft omdat mij vader zo een beetje de boer koene van onze famiie was. Zwijg en eet!!!!
Ik heb ook een nogal tumultueus leven geleid met 2 echtscheidingen en ik had altijd mijn eigen vrienden.
Thuis leefde ik op een eiland en ik miste de zus die ik nooit gehad heb...
Mijn andere broers zijn meer van het serieuse deftige type en ik daarentegen meer flamboyante sociale type.

Nu worden er dus na de begafenis allerlei dingen geregeld en beslissingen genomen zonder dat ik op de hoogte gebracht wordt noch dat ik daarbij inspraak heb. Ik zou alleen maar ja moeten knikken en alles zomaar tekenen.
De naam die ik nu draag heeft in mijn jeugd ook al meermaals geleid tot bespottingen zeker toen ik nog kind was en ik heb het nooit een mooie naam gevonden.

Die naam, die ik uiteraard niet zal noemen, werd dikwijls verbasterd tot schijt en meer dergelijke lelijke dingen ...

De hoofdreden echter is dat ik wil breken met mijn familie waarin ik mij trouwens nooit thuis gevoeld heb omdat ik "anders" ben.
Een naamswijziging zou me toch enige voldoening kunnen schenken.

Zou dit een voldoende reden kunnen zijn om mijn naam te laten wijzigen?

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 aug 2014 23:02

Samaiphon, Gelieve in het vervolg uw "caps lock" toets niet meer te gebruiken, zodat het aantal hoofdletters terug normale aantallen bedraagt. Schrijven in hoofdletters komt schreeuwerig en agressief over en wordt hier daardoor ook niet getolereerd. Gelieve daarmee rekening te houden.

Uw laatste tekst daarom aangepast.

samaiphon
Topic Starter

#7 , 10 aug 2014 07:09

ok sorry!
u heeft gelijk, ik sta onder enorme stress de laatste jaren en vooral ook na het overlijden van mijn moeder vorige maand.
mijn 3de zware depressie vanaf 1974 toen ik pas getrouwd was en mijn echtgenote leed aan anorexia nervosa (magerzucht).
toen zat ik volle bouw en mijn echtgenote woog toen 33 kg.
nu met de problemen na het overlijden van mijn moeder zit ik er nog dieper in...
ik hoop dan ook op uw begrip.

LeenW

#8 , 10 aug 2014 15:04

Ik vrees dat de kans klein is dat u iemand gaat vinden die op de hoogte is van wat wel en niet voldoende is. Misschien dat er hier en daar iemand één voorbeeld kan geven, maar voor een "algemeen beleid" gaat u waarschijnlijk iemand moeten vinden die in die commissie van justitie zit. Als het echt zo op u weegt, zou ik er toch voor gaan.

Verder moet ik akkoord gaan met JPV, ook in vorige onderwerp was er een overvloedig gebruik aan hoofdletters en vetgedrukte tekst. Geen probleem als u eens een woord wil benadrukken, maar het kwam inderdaad wat storend over.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2014 15:59

U zou de familienaam van moeder kunnen aannemen maar dat is allemaal niet zo eenvoudig ( juridische procedures duren nu eenmaal lang en hebben soms totaal onverwachte complicaties).
U kan best een eigen notaris aanstellen om u te begeleiden inzake de erfenis en successieopvolging.
U moet niets tekenen waar u niet mee akkoord gaat. U kan perfect een raadspersoon ( notaris/advocaat) meenemen naar elke bespreking met de andere familieleden. Wat zij ervan denken gezien toestand zou ik daar niet wakker van liggen.

Misschien ook eens gaan praten met een therapeut zeker om het rouwproces te begeleiden en deze kan u ook richting geven wat u best kan doen.
Kan ook via bv een juridische of familie bemiddelaar. Eventueel raad vragen aan uw huisarts of eens gaan praten met vb het CAW in uw buurt http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false; deze kunnen ook doorverwijzen.

http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28" onclick="window.open(this.href);return false;.

Eerste hoofddoel is nu druk afnemen van u en leren omgaan met

samaiphon
Topic Starter

#10 , 10 aug 2014 17:36

ik had eigenlijk de naam van mij moeder in gedachten omdat ik me bij haar familie altijd veel beter in mijn vel gevoeld heb.
vooral bij haar broer die 2 maal burgemeester geworden is, een grote zaak uitgebouwd heeft en waarvan zijn nonkel zei toen hij nog jong was, "...dat hij het nooit tot iets zou brengen..."
zo zie je maar!
met hem voel ik mij héél erg verwant en wou dat ik zo iemand als vader had gehad.
hij bewandelde misschien niet altijd 100% de mooie rechte weg, zonder natuurlijk illegaal te gaan, maar ik ook omdat je dan pas voelt dat je leeft.
het leven mag wel een beetje avontuur zijn zonder natuurlijk te overdrijven.
als afgestudeerde van het Hoger Kunstonderwijs zit je natuurlijk samen met gelijkgestemde mensen.
wij zijn misschien ook gevoeliger dan anderen!?
dat wordt in mijn familie niet geaccepteerd vandaar misschien dat ik een "statement" wil maken door een nieuwe naam aan te nemen.
op mijn 66ste wil ik me de rest van mijn leven tenminste goed in mijn vel voelen en niet op een eiland omdat ik een sociaal voelend persoon ben!

samaiphon
Topic Starter

#11 , 11 aug 2014 07:34

ok, bij deze wl ik dit onderwerp sluiten omdat ik nu voldoende info heb gekregen.
ik weet niet of ik dit zelf kan of door de moderator moet laten doen maar voor mijn part is het ok om dit te sluiten.

Terug naar “Andere”