boete tweede graad wegens verkeerd parkeren

jajest
Topic Starter

boete tweede graad wegens verkeerd parkeren

#1 , 07 aug 2014 21:48

tijdens de gentse feesten parkeer ik op een parking niet-reglementair.

Ik reed de verhoogde berm op in het plantsoen (die er al lang niet meer stond). Er zijn duidelijk sporen te zijn van anderen die daar ook geparkeerd hebben.

nu kreeg ik een boete thuis van de tweede graad.

1) is dit normaal tweede graad voor verkeerd parkeren ?

2) maak ik een kans op vrijspraak voor de politierechtbank gezien de inspecteur mij een artikel aanwrijft die absoluut niet van toepassing is:

zie foto 2 proces verbaal. Hij verwijt mij anderen te hinderen, op oversteekplaats te staan enzo. Dit is zeker geen waar. Ik stond op een parking en er is daar geen zebrapad. Ik belde de inspecteur op en vroeg uitleg. Hij zei me "dat zijn standaarteksten meneeer die zo in de computer zitten, ik kan daar niks aan doen"...

foto 1 (parkeerplaats) : http://oi59.tinypic.com/egzlzs.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (voor alle duidelijkheid... mijn auto staat nu niet op de foto. ik stond op de lege plaats naast de boom)

foto 2 (pv) : http://oi59.tinypic.com/zmnjf5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

marc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2014 22:11

staat gewoon bij overtredingen 2de graad u MAG daar niet staan.
U stond niet op een parking maar op een verhoogde berm. De vaststelling is correct de vermelding van de artikels niet.

24, lid 1,1°, 2°, 4°, 5° en 6°
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... n/148-art2" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is een rechter die beslist voor welke inbreuk u uiteindelijk vervolgd zal worden.

giserke

#3 , 07 aug 2014 23:28

Gewoon niet akkoord gaan en zeker geen uitleg geven waarom je niet akkoord gaat zodat de PV op deze manier in het strafdossier zit, en naar de politierechtbank gaan.
Daar wordt een fout artikel niet getolereerd. Mijn ervaring met politierechters is dat ze blind copy/paste werk zonder controle niet appreciëren van politiediensten.

Bij de politierechtbank aanvoeren: Als het artikelnummer verkeerd over gekopieerd is, wie zegt dan dat de rest ook niet fout is over gekopieerd?
Dit heeft al tot veel vrijspraken geleidt.
Laatst gewijzigd door giserke op 07 aug 2014 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

giserke

#4 , 07 aug 2014 23:35

1) betrokkene heeft al gebeld met de verbalisant ...

2) als die gaan kijken is naar zijn PV, kan hij dat uiteraard wel rechtzetten en het juiste nummertje invullen, of vermelden in een navolgend PV

Als er een navolgend PV is dat het nummer van de inbreuk recht zet, waardoor betrokkene wordt veroordeeld, ga jij dan zijn kosten betalen :?:
Eventueel taxi spelen :?:
Als de TS zo dom is geweest om de verbaliserende instantie nu al in te lichten over hun fout, dan is hij idd de jakko van het spel.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2014 23:45

De VASTSTELLINGEN zijn wel correct de vermelde artikels echter niet maar dat is de rechter om daar over te beslissen.
Stel in een PV diefstal met braak wordt door politie dat artikel gebruikt ... rechtbank beslist dat het geen diefstal is maar misbruik van vertrouwen.
Daar wordt de politie nooit over gehoord of zelfs geen navolgend PV voor opgesteld.
In een PV inzake poging moord heeft het hof van assisen er poging doodslag van gemaakt ... in een andere zaak werd de dader zelfs gewoon vrijgesproken.

Het ten ten allen tijde de rechter die beslist ... aan u de keuze nu de minnelijke regeling van 110 betalen - of daarna de verhoogde minnelijke schikking of een dag uittrekken om naar de politierechtbank te gaan met de foto's erbij ... rechter zal zaak uitstellen en vragen aan politie situatieplan en foto's bij te voegen.
Al naargelang uw voorgaande kan het gaan van vrijspraak tot iets meer met gerechtskosten en een tweede dag voor rechtbank
Als u rechtsbijstand hebt eens navragen of u beroep kan doen op een advocaat en hoe hoog deze de kansen inschat.

Als de politie effectief een blunder heeft gemaakt dan wordt het meestal rechtgezet door vaststeller met een navolgend PV sorry vergissing of weet het niet meer ...met sepo tot gevolg.
Heb zulke blunders in onze straat enkele malen meegemaakt met eigen wagens en die van buren - heb steeds een antwoord laten bijvoegen met enkele verwijzingen en daarna een telefoontje met de hoofdinspecteur verkeer met de vraag om het plan van de straat eens te raadplegen... De laatste keer dat ik heb moeten bellen kreeg ik als antwoord hebben ze het nu weer fout gedaan - ok zal het laten rechtzetten. Ondertussen heeft de gemeente na twee jaar zagen via klachtendienst de zaak terug correct gemaakt.

giserke

#6 , 08 aug 2014 00:00

Wanneer het strafdossier voor de neus van de politierechter ligt, dan is effectief het geen in dat dossier staat wat telt.
Politiediensten kunnen vooraf idd allerhande correcties doorvoeren en toevoegen in dat dossier, maar het strafdossier dat voorkomt voor de rechtbank moet alle gegevens waar het openbaar ministerie over beschikt bevatten.
Als daar een verkeerd artikelnummer in staat, dan is bij gevolg ook de vaststelling fout want het artikel verwijst naar een ander soort overtreding die niet is vastgesteld.
Het is idd een administratieve fout, maar wel een grote fout.
Rechters lachen niet met verkeerde artikelnummers.

jajest
Topic Starter

#7 , 08 aug 2014 14:58

bedankt allen voor de info. Jullie doen mij twijfelen wat ik zou doen. In het telefoongesprek met de inspecteur had ik niet de indruk dat hij zijn PV ging aanpassen. Het gesprek duurde hoop en al seconden.

Terug naar “Verkeersongevallen”