#2 , 06 aug 2014 12:01
Laten we het even bij de feiten houden:
1. Een restaurant kan inderdaad weigeren mensen te bedienen die niets eten. Een restaurant kan gelijk wie weigeren te bedienen tout court, zolang die weigering geen discriminatie als basis heeft (= niet op basis van geloof, uiterlijk, geaardheid, ...). Een restaurant kan bijvoorbeeld iemand weigeren waarvan ze denken dat deze persoon dronken is.
2. Bij het opnemen van een bestelling heeft een ober ermee ingestemd dat uw vriendin enkel iets drinkt. Op dat moment heeft jullie gezelschap een overeenkomst met het restaurant dat het OK is als één iemand van het gezelschap enkel iets drinkt.
3. Het restaurant mag niet zomaar iets aanrekenen dat niet besteld is.
4. Het restaurant mag achteraf niet zomaar de overeenkomst uit punt 2 veranderen. In dat geval hadden jullie perfect kunnen zeggen: "Sorry, maar er werd ons bij het opnemen van de bestelling gezegd dat dit geen probleem was. Nu jullie er achteraf wel een probleem van maken, verkiezen wij om een andere zaak op te zoeken. Uiteraard betalen wij enkel wat we al geconsumeerd hebben, en niets meer."
Wij hebben zo met een gezelschap in een zaak aan de Metropolis Antwerpen ook besteld en op voorhand duidelijk gezegd dat we om een bepaald uur naar de film moesten. "Geen probleem", verzekerde de ober ons. Toen we na bijna een uur enkel nog maar onze aperitief gekregen hadden, en 20 minuten later de film begon, vroegen we maar de rekening en zeiden dat het eten niet meer hoefde. De ober werd kwaad en zei dat dit niet kon en stapte boos weg. We hebben gewoon het geld voor de aperitief op tafel gelegd, gauw in de Quick daar nog een hamburger gaan eten, en waren nog net op tijd voor de film.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!