Domicilie in Gent tijdens betaalde stage

Lemonjuice
Topic Starter

Domicilie in Gent tijdens betaalde stage

#1 , 05 aug 2014 23:19

Beste Juristen,

in september zou ik in Gent gaan wonen naar aanleiding van een betaalde stage bij een uitgeverij. Nu zou ik graag daar een comfortabel appartement huren (heb er al een gevonden) maar het probleem is dat de regelgeving omtrent studenten in appartementen veranderd is. Kan ik mijn domicilie zetten op dat adres en wordt ik als student aanzien? Ik ben nu bijna vijfentwintig en zou liefst niet 'op kot' gaan aangezien ik dat leventje wel al gehad heb en comfortabeler wil leven.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 aug 2014 23:42

Waarom zou u geen woning mogen huren?
Iedereen die meerderjarig is (en de huur betaalt) kan /mag dat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur

#3 , 06 aug 2014 07:17

Waarom zou u geen woning mogen huren?
Iedereen die meerderjarig is (en de huur betaalt) kan /mag dat.
Misschien wel omdat "Gent" moeilijk doet over mensen die studeren, en dat zij hun eigen voorzieningen willen promoten :roll: ?

Ik meen me hier trouwens zelfs een post te herinnneren over een student, zelf eigenaar van een studio, die in Gent niet kon gedomicilieerd worden....

Reclame

Lemonjuice
Topic Starter

#4 , 06 aug 2014 10:15

Gent heeft inderdaad een speciale regeling inzake domiciliëring waarin staat dat studenten zich niet mogen domiciliëren. Nu moet ik wel zeggen dat ik student ben aan de Universiteit van Amsterdam maar wel Belg ben. Dus ik weet niet hoe dat zit met mensen die als deel van een 'buitenlandse' stage zich in Gent willen vestigen.

sloeberken

#5 , 06 aug 2014 10:58

Als je een gewoon appartement huurt en u domicilie daar zet, ben je een gewone huurder wat niemand kan verbieden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#6 , 06 aug 2014 12:35

Stad Gent heeft immers geen zeggenschap over wie een huurcontract mag afsluiten op zijn grondgebied.

bosprocureur

#7 , 06 aug 2014 13:48

Stad Gent heeft immers geen zeggenschap over wie een huurcontract mag afsluiten op zijn grondgebied.
Neen, die zeggenschap hebben ze niet, maar ze weigeren wel om een student te domiciliëren.

Is volgende oplossing voor TS mogelijk : U doet een betaalde stage, dus u werkt en verdient een loon. Geef gewoon als beroep op het beroep dat u dan uitvoert, en geen Gentse haan die ergens naar kraait. En u liegt nog niet op de koop toe. Niemand kan iemand die werkt verbieden ook nog ergens te studeren toch?

Als er hier nog haken en ogen aan zijn, dan lees ik het graag.

roharro

#8 , 06 aug 2014 13:52

Een meerderjarige van 25 jaar met een inkomen (betaalde stage) weigeren te domiciliëren in een regulier appartement?
Bij de Raad van State zullen ze nogal lachen....

Lemonjuice
Topic Starter

#9 , 06 aug 2014 18:44

Hartelijk dank voor al jullie meningen. Zal me dan toch maar proberen domiciliëren :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 aug 2014 19:16

Hier die topic:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 4&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals u kan opmerken is er door de schepenen niet geantwoord op mijn vragen.
Nochtans eenvoudig want de antwoorden staan in de omzendbrieven FOD BIZA - directie bevolking.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 aug 2014 20:18

Als huurder moet je toch uw beroep of bezigheden opgeven om gedomicilieerd te raken? En als ze het vragen zeg je gewoon dat je nog niet weet wat je gaat doen.

babipsylon

#12 , 25 feb 2016 23:11

En, wat is er van gekomen?

Terug naar “Huren”