echscheiding

7even
Topic Starter

echscheiding

#1 , 21 mar 2008 23:20

ik ben getrouwd geweest , samen hadden wij een woonst , twee kids ... geld was er niet , spaargeld voor de kids was nihil. mijn vrouw vraagt nu onderhoudsgeld
zij oefende een zelfstandig beroep uit in bijberoep ( vrij beroep )
en zocht werk en vond er ( 13 uur per week ) terwijl ze iedere week fultime jobs laat liggen

nu vorderd zijn onderhoudsgeld voor haar gelet op haar ( nu toch beperkte ) inkomsten , situatie die ze zelf creeerde

ik had vernomen dat de nieuwe echtscheidingswetgeving enkel nog onderhoudsgeld voorziet ingeval van behoeftigheid , maar hoever rekt dit begrip ?

vroeger ging ik ieder weekend werken , werkte ik iedere weekdag , nam ik mijn jaarlijks verlof niet op en verdiende daardoor redelijk geod , maar sedert ik coouderschap heb , ben ik zelf teruggevallen op mijn basiswedde
omdat ik maar een op twee weekends kan werken en bijna geen overuren meer heb .

ik heb niet te kort , maar ook geen massas over , maar als ze rekening houden met mijn inkomen van voor de feitelijke scheiding dan heb ik direct gedaan

nog iets , mijn kids staan alletwee ingeschreven om mijn adres ( echtgenote wou ze ni inschrijven bij haar ) , staan alletwee ten laste bij mij ( echtgenote vroeg mij hiervoor een document te tekenen voor haar werk ) , ben ik correct om te veronderstellen dat ik ook te titularis van het kindergeld ben ( want dat strijkt ze wel nog lekker iedere maand alleen op )

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rambina

#2 , 22 mar 2008 09:41

Hey 7even,

Wij zitten ongeveer in dezelfde situatie. De ex van mijn vriend vraagt ook onderhoudsgeld. De zitting in op 10 Apr. Zijn ex is 41 jaar (ik weet niet hoe oud jullie zijn) en de kinderen zijn ook in bi-locatie (co-ouderschap)
Zij trekt ook het kindergeld.

De nieuwe wet is eigenlijk een beetje onduidelijk. Zij moeten zichzelf vrijgeven voor de arbeidsmarkt en ten volle inzetten om werk te zoeken.

Ik weet niet of er al besluiten zijn gewisseld ivm haar eis voor onderhoudsgeld?
Bij ons werden de huidige inkomsten gebruikt. Zij moet alles binnenbrengen. Normaal heeft het er niets meer mee te maken wat jij wel dan niet verdient..
Jullie hebben beide de kinderen week/week, ook dat zijn dingen waar rekening gehouden worden.

Ik hoop dat je een advocaat hebt??

Bij ons moet de zaak nog voorkomen maar ik zal je zeker op de hoogte houden hoe het verlopen is.

Veel sterkte
justice will be done

j.demoor

#3 , 23 mar 2008 09:44

“Art.301...§ 7. Zelfs in geval van echtscheiding door onderlinge toestemming, en uitgezonderd indien de partijen in dat geval uitdrukkelijk het tegenovergestelde zijn overeengekomen, kan de rechtbank de uitkering verhogen, verminderen of afschaffen in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of door een latere beslissing, indien ten gevolge van nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen het bedrag ervan niet meer aangepast is...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Overeenkomsten (EOT) gesloten vóór 1 september 2007 m.b.t. het persoonlijk onderhoudsgeld kunnen enkel worden gewijzigd onder de in deze overeenkomsten bepaalde modaliteiten.‘(SWENNEN,F.,APS,F.,De Echtscheidingswet 2007,R.W.2007-08,p.575,nr.76.).

“Art.69.§ 1...Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...”(Kinderbijslagwet Werknemers 19 december 1939).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”