Enkele maanden terug kreeg in controle ivm mijn aangifte persoonsbelastingen, oa ivm de energiebesparende uitgaven: ,Het bedrag bij codenummer 1318 (energiebesparende uitgaven) zou worden geschrapt omdat dit bedrag al volledig ingevuld was bij mijn partner (we zijn feitelijk samenwonend).
Ook mijn vriendin kreeg controle hieromtrent. Nu krijgt ook zij een volledige weigering:
"De belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven in een woning als bedoeld in artikel 14524, § 1, WIB 92, wordt verleend voor de uitgaven (gefactureerde bedragen BTW inbegrepen) die effectief door de belastingplichtige zijn betaald tijdens het belastbaar tijdperk en dit onafhankelijk van het ogenblik van de uitvoering van de werken. Indien feitelijk samenwonenden uitgaven doen die in aanmerking komen voor belastingvermindering, kunnen zij beiden de belastingvermindering verkrijgen ieder voor zijn eigen uitgaven (begrensd tot het maximumbedrag). De belastingverminderingen worden dan afzonderlijk berekend voor de partners die de uitgaven hebben gedaan.
Bij feitelijk samenwonenden, die afzonderlijk worden belast, worden de energiebesparende uitgaven die volledig door één van die feitelijk samenwonenden worden betaald via zijn persoonlijke rekening, uitsluitend bij die partner in aanmerking genomen voor de berekening van de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven in een woning.
Uit de documenten van u ontvangen blijkt dat de betaling gedaan is via de rekening waarvan u alleen titularis is. Dit wil zeggen dat enkel u de uitgaven voor de energiebesparende investeringen kan inbrengen in uw aangifte, en dit voor 100% van het bedrag (weliswaar beperkt tot haar aandeel in de woning, zijnde 50%).
Bovendien dient het volgende opgemerkt :
- alleen de uitgaven die verband houden met de kostprijs en de installatie van de stookketel komen in aanmerking voor een belastingvermindering (2.741,16 euro). De andere uitgaven (aanpassing schouw, aansluiting gasmeter en aansluitmaterialen en opmaken plan voor keuring komen dus niet in aanmerking voor een belastingvermindering
- de uitgaven waarvan sprake is werden voor inkomsten 2010 ook al door mevrouw Meurs in de aangifte ingevuld, zodat de belastingvermindering al is toegekend voor inkomsten 2010. Nochtans heeft zij daar geen recht op, gezien het voorgaande
- bovendien werden door u beide het volledige bedrag van de factuur in de aangifte vermeld (wat inhoudt dat er in totaal dus 9.859,30 euro werd betaald)
Mevrouw Meurs heeft geen recht op belastingvermindering voor de energiebesparende uitgaven, noch in 2010, noch in 2011
Ik versta er niks meer van. Wie kan mij verder helpen?