Auto tijdelijk op andere naam zetten: aanvraag bewonerskaart

Mariette
Topic Starter

Auto tijdelijk op andere naam zetten: aanvraag bewonerskaart

#1 , 02 aug 2014 13:37

Mijn dochter gebruikt tijdelijk mijn auto. Eerst wisten we niet hoelang, nu blijkt ze hem nodig te hebben tot minstens oktober.

Normaal zou er geen probleem zijn, maar vermits de auto op mijn naam staat en ik in een andere gemeente woon, kan ze geen bewonerskaart krijgen voor haar woonplaats.

Dit is schipperen met (betalend) parkeren en de nodige boetes als ze niet heeft betaald.

Ik vraag me dus af hoe we dit nog kunnen oplossen voor de volgende 2/3 maanden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 02 aug 2014 16:59

Voorwaarden kunnen verschillen per gemeente/stad.

In Antwerpen bv kan je een bewonerskaart krijgen voor een huurauto. Beschik je over een bedrijfswagen dan heb je een verklaring nodig van je werkgever dat je permanent over de auto beschikt.
Ik zou eerst nagaan wat de precieze voorwaarden zijn om een BK te kunnen krijgen.

artemis

#3 , 02 aug 2014 18:08

Heb net gecheckt maar kan geen link plaatsen vanop de iPad...
Je kan hier ook een BK krijgen voor een medebestuurder, maar dan moet die als dusdanig vermeld staan in de verzekeringspolis die dan voorgelegd moet worden aan het loket bij de aanvraag. Indien deze voorwaarde ook geldt waar je dochter woont dan zou je haar dus kunnen opgeven als medebestuurder aan je verzekeraar, iets wat sowieso aan te raden is in de gegeven omstandigheden.

Reclame

artemis

#4 , 07 aug 2014 10:24

En Mariette?

Mariette
Topic Starter

#5 , 12 aug 2014 17:20

Is niet gelukt. Vermits we niet op hetzelfde adres wonen, kan ik haar niet op mijn polis meezetten volgens de verzekeraar.

In oktober krijgt ze de bedrijfswagen. Deze maand reeds 3 parkeerboetes. Is wel goedkoper dan braafjes dagelijks de parkeermeter te vullen.

Maar ergens klopt er toch iets niet volgens mij.

artemis

#6 , 12 aug 2014 19:11

Zou kunnen, jammer maar toch ook vreemd...

Waarom voorzien ze dan speciaal in bv Antwerpen dat een medebestuurder ook een eigen BK kan krijgen? Als de verzekering geen medebestuurder in de polis zou willen opnemen wanneer die niet op hetzelfde adres woont als de hoofdbestuurder, dan zou er helemaal geen reden zijn om een aparte BK voor die medebestuurder mogelijk te maken.... Ah neen, want medebestuurders zouden dan altijd op hetzelfde adres als de hoofdbestuurder wonen, dus zou 1 bewonerskaart altijd volstaan :?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2014 19:33

Gebeld met makelaar of met verzekeringsfirma?
Anders als u een goede makelaar hebt een vragen welke maatschappijen dat wel verzekeren.
Maar nu ik eventjes nadenk -- broerlief is jaren verzekerd geweest via moeder - woonden wel in dezelfde straat maar niet op zelfde adres.
En schoonzus rijdt met wagen op naam van echtgenote en woont ook niet op zelfde adres ... en wij wonen in een zone met BK.

artemis

#8 , 12 aug 2014 20:49

Kan inderdaad afhangen van de verzekeraar/makelaar maar ik denk niet dat Mariette nu stante pede zal kunnen overschakelen.

Mariette
Topic Starter

#9 , 13 aug 2014 19:17

Ik heb ergens ooit iets opgevangen dat men minstens in dezelfde gemeente moest wonen.

Maar, idd. Artemis. Op 1 oktober heeft ze (hopelijk) haar firmawagen. Voor die zes weken ga ik nu niet meer van verzekeraar veranderen. Ik denk niet dat de makelaar daar veel mee te maken heeft.

Ondertussen heeft ze nog een boete wegens..... niet handsfree telefoneren opgeraapt.

We zullen volgend jaar dus minder belastingen moeten betalen... er is alvast één iemand die voor de staat werkt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 aug 2014 23:04

Niet handenvrij bellen is nu niet direct een goed bestuurder ...
Trouwens verhoogt het risico voor een aanrijding aanzienlijk.
Handfree set is goedkoper dan de boete...

Mariette
Topic Starter

#11 , 14 aug 2014 08:38

Niet handenvrij bellen is nu niet direct een goed bestuurder ...
Trouwens verhoogt het risico voor een aanrijding aanzienlijk.
Handfree set is goedkoper dan de boete...
dat had ik haar al dikwijls gezegd.
Nu heeft ze het dus ook begrepen . :wink:

Terug naar “Andere”