uit elkaar met eigendom

Alicia k
Topic Starter

uit elkaar met eigendom

#1 , 30 jul 2014 14:10

Mijn ex en ik zijn nu bijna 4 maanden uit elkaar, we hebben samen een eigendom.
Deze staat nu te koop omdat geen van beide de lening op zich kan nemen.
Hij woont nu bij zijn ouders en ik op het appartement tot het verkocht is. De onkosten (water, elec,internet etc) worden door mezelf betaald, de afbetaling van de lening werd normaal door 2 gedeeld maar hij betaald 100 eur minder dan zou moeten... Deze maand ontvingen we ook het K.I. wat volgens mij ook door 2 gedeeld dient te worden? Hij dreigt er ook steeds mee om mij uit het app te zetten hoewel we beide eigenaars zijn... maar hij wilt dat geen van beide in het app woont.
Mijn vragen zijn dus als volgt:

1) kan het zomaar dat hij niet zijn volledige deel van de afbetaling van de lening stort?
2) kan hij mij ook uit het app laten zetten zodat er niemand meer woont?
3) wat bij dwarsliggen voor de verkoop van het app?
4) wat als hij zijn deel van het K.I. niet stort?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 30 jul 2014 14:21

1) Neen, maar hij kan wel nog van u een bewonersvergoeding eisen, gelijk aan de helft van de huur die uw woning zou opbrengen. In de praktijk zou dit erop neerkomen dat u de volledige lening alleen afbetaald. Geen slapende honden wakker maken lijkt mij hier het beste idee, en dit dus zo laten.
2) Neen, maar hij kan wel als tegenprestatie van u bovenstaande bewonersvergoeding eisen. Betaald u die niet, kan hij u via de rechtbank wel laten uitzetten.
3) Als u beiden er niet in slaagt om dit te verkopen, kan u een openbare verkoop eisen via de rechtbank. Brengt meestal wel minder op, dus gebruik dit eventueel als argument om sneller te verkopen.
4) Dan zal de belastingdienst dit bij u beiden kunnen vorderen (of eventueel afhouden van uw terugbetaling). Komen ze bij u, kan u dit achteraf wel terugeisen, desnoods via de rechtbank.

Alicia k
Topic Starter

#3 , 30 jul 2014 14:38

Bedankt Turaki voor uw reactie.
Kan hij die bewoners vergoeding ook eisen als zijn domicilie ook nog op ons app staat? Ik dacht dat dit enkel kon als zijn adres ergens anders stond?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2014 15:01

Wordt inderdaad moeilijk gezien zijn wettelijke woonplaats daar gevestigd is.

Turaki

#5 , 30 jul 2014 15:05

Kan hij die bewoners vergoeding ook eisen als zijn domicilie ook nog op ons app staat? Ik dacht dat dit enkel kon als zijn adres ergens anders stond?
Neen, dan kan hij dat inderdaad niet eisen.
Voor de lening wil dit zeggen dat als hij te weinig betaald, de bank bij u beiden kan aankloppen voor dit tekort. Als ze dan bij u komen, of als u dit reeds nu al betaald, kan u dit achteraf terugeisen, desnoods via de rechtbank. Wel moet u dit kunnen bewijzen.

Alicia k
Topic Starter

#6 , 30 jul 2014 15:20

Oké bedankt Turaki en Franciscus voor jullie reactie dit is al een hele geruststelling wetende dat ik dit eventueel kan terug vorderen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”