problemen tweedehands wagen

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

problemen tweedehands wagen

#1 , 09 jul 2014 01:12

Hoi allen,


Ik heb een paar weken geleden een wagentje gekocht van 14 jaar oud bij een(kleine) handelaar. Alles leek goed en besloot de auto te nemen. Papieren in orde gemaakt en de koop gesloten. Tijdens de koop ben ik eigenlijk, dom dat het is, de groene kaart vergeten in te kijken. Deze werd me trouwens ook niet aangeboden. Eens thuis met de auto zat deze ook niet tussen de documenten maar blijkt deze ergens anders steken, na telefonisch contact met verkoper. Het keuringsbewijs is effectief groen uitgereikt maar er staan twee opmerkingen op die nauwlettend in de gaten moeten gehouden worden met name, de uitlaat en de ophanging van de achteras. Eigenlijk schrok ik hiervan en was hier niet meteen happy mee.

Zaterdagavond, daags na de aankoop begeeft plots de dashboardverlichting het alsook het linker voor- en achterlicht. Ik zet me aan de kant en vervang de zekering maar deze knapt vrijwel meteen terug. Ik bel maandagochtend de verkoper en leg uit wat er gaande is en krijg te horen" ha ja, daar heeft de auto nogal last van gehad". Ik mag er mee langskomen van zodra hij tijd heeft.

Nog geen twee weken later, de auto is dan nog niet hersteld, of er duikt een tweede probleem op. Platte batterij. Ik bel (nijdig) de verkoper op die meteen naar de plaats komt van waar ik in panne sta. Dus dit is een mooi gebaar wat mij betreft. De batterij blijkt kapot te zijn. Verkoper gaat er een nieuwe halen en deze wordt ter plaatse vervangen. Ik hoef geen cent te betalen. Ook dit had ik niet verwacht. Tot hier dus geen probleem wat de "zaak" batterij betreft.
Een korte tijd nadien mag ik effectief langskomen met de wagen om het probleem van de verlichting te laten nakijken. Het dashboard word gedeeltelijk uit elkaar gehaald maar hij kan echter geen probleem vinden ondanks de zekering blijft knappen en er zodoende bijna niks werkt. De verkoper heeft verder geen tijd meer en stuurt me door en er wordt afgesproken om een andere keer verder te doen. Een paar weken later komt de verkoper ook ditmaal zijn woord na en deze keer komt hij zelfs naar me thuis. Zekeringkast onderaan het dashboard wordt ditmaal gedemonteerd en echt een probleem vindt hij niet maar wel een vermoeden (printplaat) . Verkoper stelt me voor om bedrading bij te leggen en stroom af te nemen van het rechter voor- en achterlicht en dat te verbinden met de linkerkant, "dan werkt alles wel behalve de dashboardverlichting", luidt het. Ik geloof mijn oren niet en weiger dit, ik wil immers niet dat er aan de bedrading van mijn auto geknoeid word. Hij stelt dan voor om de wagen daags nadien op te halen en hem verder bij hem na te kijken en uit te meten. Door samenloop van omstandigheden geraak ik niet tijdig thuis die dag + gsm plat dus verkoper staat tevergeefs bij me thuis. Eens thuis , bel ik hem meteen op en verontschuldig ik me, ik zeg er zelfs bij dat ik de onkosten van zijn brandstof wil vergoeden. Hij maakt er geen probleem van en stelt voor de wagen dan na het weekend op te halen. Ondertussen heeft hij niet meer omgezien en is de verlichting nog steeds niet in orde en enkele onderdelen die uit de zekeringskast komen liggen nog op de achterbank te slingeren. Ik kan/durf de auto dan ook niet te gebruiken bij duisternis. kan ik hier iets tegen doen want dit kan absoluut voor mij niet. Anderzijds, ik vertrouw hem ook niet meer want ik ben bang dat hij toch aan de bedrading gaat liggen knoeien, mocht hij er nog iets aan willen doen(wat ik betwijfel).

Ook sinds de eerst week heb ik de ruitenwissers al moeten vervangen ( dus gekeurd met versleten ruitenwissers , hoe dat kan, ik weet het niet) en sinds vorige week heb ik ook ontdekt dat de airco niet werkt ( zit gewoonweg geen vloeistof in). Dus tja.......

Ik geef hier wel open en eerlijk toe, ik moet op de auto nog een heel klein sommetje (€ 50) betalen. Ik heb tegen de verkoper ook gezegd dat ik die uiteraard betaal maar niet zolang de auto niet in orde is.


Ik vermoed dat de verkoper niet meer omkijkt, niet omwille dat hij hier tevergeefs heeft gestaan maar meer omdat ik heb geweigerd dat de wagen "hersteld" word door te gaan knippen en plakken in de bedrading dan het vermoedelijke probleem (printplaat vervangen) aan te pakken. Printplaat vervangen zal wellicht vele duurder zijn dan wat draadjes bij te trekken. Ik heb het recht toch dit te weigeren?



Kan ik hier iets aan doen? Zaken zoals, dat hij bevestigd dat hij het probleem erkend en het wil herstellen, staan op mail.

Wat doe ik het best, als ik iets kan ondernemen tenminste.

Mag een voertuig trouwens verkocht worden met opmerkingen op het keuringsbewijs?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jul 2014 08:03

opmerkingen zijn zaken die niet dringend zijn, en geen gevaar opleveren voor de andere wagens op de weg. Ze moeten wel tegen volgende keuring verholpen worden. Ruitenwissers worden NOOIT gekeurd.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#3 , 09 jul 2014 09:01

Mava: dank voor je antwoord. Zoals ik lees kan ik me tegen de volgende keuring al aan kosten verwachten. Maar ja, zoals hierboven vermeld weet ik van mezelf dat het dom was de keuringskaart vergeten in te kijken, dus eigen schuld dikke bult dan maar (zucht). Over de ruitenwissers, ik wist niet dat die niet nagekeken werden. Ik kan enkel zeggen dat het keuringsstation waar ik ga, al voorgehad heb dat ze aan het hendeltje trokken om de ruit te bevochtigen en de ruitenwissers in werking zette. Ik ga er dan van uit dat dit ter meer ter controle is dat de ruitenwisser effectief wel werken dan de toestand ervan.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 09 jul 2014 09:40

Ruitenwissers en sproeiers voor en achter worden wel degelijk nagekeken, maar zeer oppervlakkig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#5 , 09 jul 2014 10:41

Dank sloeberken. Ik heb beurten gehad dat er naar gekeken werd, ook al keren van niet. Ach, die ruitenwissers waren nu niet dé kost en heb ze ook zelf vervangen. Het gaat er mij alleen om dat wanneer je iets verkoopt het dan ook maar in orde moet zijn, maar ja....... .

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2014 11:09


Het gaat er mij alleen om dat wanneer je iets verkoopt het dan ook maar in orde moet zijn, maar ja.......

Mocht je weten hoeveel er rond rijden met opmerkingen op de keuringskaart daar zou je nogal van opkijken denk ik.

14 jaar oud dan kan je elk ogenblik toch verwachten dat er iets fout kan gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#7 , 09 jul 2014 13:11

denlowie: dat het geen nieuwe meer is weet mijn verstand ook wel. Ik vind dat dat echter nog geen reden geeft om een wagen te verkopen aan mensen wetende als verkoper zijnde, dat er mankementen aan zijn. Ten tweede, als je dan beloftes maakt dan moet je die ook nakomen en de mensen nadien niet in de kou laten staan omwille van een herstelling die dan waarschijnlijk duur gaat uitvallen omdat men geen toestemming krijgt van de koper om aan je auto te laten knoeien (in dit geval wat draadjes doorknippen en bijtrekken).

Ik heb enkele maanden hiervoor ook mijn auto verkocht. Nog onderhoud laten doen, laten keuren en van binnen en van buiten schoongemaakt. Resultaat: super tevreden mensen. Is toch vele leuker niet?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 09 jul 2014 17:59

Op een tweedehandswagen gekocht bij een handelaar of garagist, is er een wettelijke waarborg van 1 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jul 2014 21:54

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#10 , 11 jul 2014 10:26

Sloeberken en franciscus: dank voor jullie antwoord en bijhorende links. Hier ben ik zeker en vast wel wat mee. Ik ben ondertussen ook even langs het lokale politiebureau geweest en heb het advies gekregen te beginnen met een aangetekend schrijven en eventueel, indien nodig, het vredegerecht aan te spreken.

Wordt vervolgd....

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#11 , 15 jul 2014 17:35

Het vervolg: Ik heb de verkoper gecontacteerd en hem (voorlopig mondeling) aangemaand uit te kijken naar een degelijke oplossing. Hij stelde dan voor de wagen toch nog eens binnen te brengen zodat hij hem kan nazien. Op zich geen probleem maar anderzijds vertrouw ik het toch niet gezien ik bang ben dat hij toch aan de bedrading gaat liggen klooien. Hij is trouwens een autoverkoper en geen garagist . Mijn vrouw zou liever hebben dat we naar een garage , eventueel een concessiehouder van het desbetreffende merk, omdat zij toch meer voorzien zijn om dergelijke problemen te kunnen oplossen. Eventueel door middel van diagnose apparatuur waar men de auto kan uitlezen.

Op zich heb ik dat ook liever maar mijn vraag is dan, voor wie zijn de kosten dan?
Ik neem aan dat ik toch ook niet zomaar een garage kan binnenstappen, hem laten nakijken en herstellen en dan nadien de factuur doorschuiven naar diegene waar ik hem van kocht.

Iemand die me hierover kan informeren?

Met dank!

calendomatic
Berichten: 90

#12 , 30 jul 2014 09:47

Hoeveel heb je de auto betaald?

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 jul 2014 10:14

U kan alleen terecht zonder kosten bij de VERKOPER als dat een firma was.
Als u naar een andere garage gaat ..wel deze hebben geen enkel contract met u noch enige verplichting om de wagen na te zien zonder dat u betaald.

Als consument hebt u bepaalde rechten maar alleen tegenover de verkoper niet tegenover het merk of een andere dealer of concessiehouder.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 30 jul 2014 11:19

Je kan ook een nazicht laten doen in een merkgarage, en laten vaststellen welke gebreken er zijn zonder herstelling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

peterke
Topic Starter
Berichten: 70

#15 , 18 sep 2014 19:59

Topic mag dicht! Zaak is opgelost na gedreigd te hebben met gerechtelijke stappen te willen ondernemen inzake wettelijk bepaalde waarborg. De wagen is hersteld geweest in onafhankelijke garage en verkoper heeft kosten zich genomen.

@calendomatic: Hoeveel ik de auto betaald heb heeft totaal geen belang met de aard van deze zaak bijkomend, dat dit privé is.


Bedankt voor de hulp!

Terug naar “Consumenten Koop”