Solden weigeren aan kassa?

Ellen84
Topic Starter

Solden weigeren aan kassa?

#1 , 29 jul 2014 11:36

Hallo,

Gisteren ging ik sandaaltjes en schoenen kopen voor mijn zoon in een lokale kleine schoenwinkel.
De sandalen en schoenen stonden op een schap (per maat geordend) met een papier op gekleefd: alle sandalen aan max. 25 euro, andere schoenen aan max. 30 euro.
In de sandalen kleefde een sticker met 50€ doorstreept en eronder in het rood 40€ geschreven.
Aan de kassa vroeg ik aan de winkelhulp bevestiging of de sandalen en schoenen die ik wilde kopen aan 25 euro en 30 euro te koop stonden.
Zij bevestigde de prijzen, maar de eigenares beweerde bij het afrekenen dat de sandalen niet mee deden aan de solden. De andere schoen die op hetzelfde schap stond, deed wel mee en kostte 30 euro.
Ik deelde mee dat ik het niet eerlijk vond dat de sandalen en schoenen beide op hetzelfde schap stonden, maar dat enkel de schoenen afgeprijsd werden. Ze ging niet in op mijn vraag om de korting te geven.

Bij deze wil ik jullie vragen of de winkel mij de sandalen aan 25 euro moet verkopen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 29 jul 2014 12:12

De laagst vermelde prijs is de enige geldige prijs.
De verkoper moet maar zorgen dat er geen verwarring mogelijk is.

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt bij Bricoplanet.
De week voordien stuurden ze een reclamefolder door met kortingbons.
Er stond in kleine letters op dat de korting niet combineerbaar is met andere promoties.

Ik ga een en ander halen waaronder een schroefmachine. Op het rek is nergens melding van een promotie, maar eens aangekomen aan de kassa vertelde de kassierster dat die schroefmachine al in promotie stond, en dus die kortingbon hiervoor niet kon worden gebruikt.
Nochtans stond nergens in de omgeving van dat rek dat die machine in promotie was.
Haar chef vertelde doodleuk 'aja er is een fout gebeurt' We geven U die korting niet.
Ik natuurlijk gedreigd met de economische inspectie enz... maar het haalde niks uit.
Dag g nadien bracht ik de economische inspectie op de hoogte.
14 dagen later bracht de inspecteur me op de hoogte dat er idd verschillende inbreuken werden vastgesteld en vertelde me mondeling dat er kwaadopzet (bedrog) in het spel is.

Ze hadden bijna alles in 'promotie' gezet toen ze die reclamefolder rondstuurden.

Ellen84
Topic Starter

#3 , 29 jul 2014 12:26

Bedankt voor je reactie!
Er was inderdaad sprake van verwarring. De sandalen stonden gewoon bij de rest van de solden, terwijl er een rekje met nieuwe collectie aanwezig was.
Het lijkt me ook sterk dat juist de sandalen niet mee doen aan zomersolden... Dat verkoopt toch niet meer in het tussenseizoen.

In X zijn wij tijdens onze verbouwingen een wc gaan kopen. Op de doos hing een affiche met de promoprijs op vermeld, zonder einddatum erop.
Bij de kassa zeiden ze toen dat de promotie voorbij was, maar we hebben toch de wc aan promo meegekregen.
Jammer dat ze jou beet hadden met hun promotiebedrog!

Ik heb een mail gestuurd naar FOD Economie met de vraag om me te bevestigen dat de winkel me de sandalen aan 25 euro moet verkopen.
Hopelijk krijg ik daar snel een antwoord van, zo kan ik misschien vanavond nog terug gaan naar de winkel.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 29 jul 2014 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd.

Reclame

Ellen84
Topic Starter

#4 , 29 jul 2014 15:37

Dit mailtje kreeg ik terug van FOD Economie:
Geachte mevrouw,

U bent enkel verplicht de laagste in de winkel aangegeven prijs te betalen, tenzij het overduidelijk is dat de aangeduide prijs fout is.

De aangeduide prijs van een product moet de door de consument te betalen totale prijs voor dit product zijn. Hij moet de belasting over de toegevoegde waarde omvatten en alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

Dus wat als de eigenares van de winkel bij haar stuk blijft dat de 40 euro onder de doorstreepte 50 euro de laagst aangeduide prijs is?
Of is de laagst aangeduide prijs de 25 euro die op het papier aan het schap gekleefd is?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2014 15:40

Een mens zou wel eerst een foto moeten nemen als men iets koopt in solden.!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

reintje

#6 , 29 jul 2014 17:03

Eventjes een (niet-juridisch onderbouwde) bedenking: wat als een andere klant de sandalen uit een ander rek heeft genomen en ze daarna op het verkeerde rek heeft teruggezet? M.i. is de prijs op de schoen bindend, niet de prijs op het rek.

giserke

#7 , 29 jul 2014 17:12

Winkel moet zorgen dat alles goed staat.

artemis

#8 , 29 jul 2014 17:28

Tja, theorie is een zaak, praktijk iets anders. Hoe dwing je zoiets af als je weet dat je er recht op hebt maar de winkel wil niet.

Manlief zag tijdens het begin van de solden een paar mooie sandalen, laatste paar en precies zijn maat. Op de tentoongestelde sandaal (andere ligt in de stock) kleeft een etiket met daarop 130 euro doorgestreept, en daaronder geschreven 35 euro. Heel duidelijk. Het was niet slim van hem om eerst te vragen of de prijs klopte, waarop de gerante verontwaardigd reageerde 'oh nee meneer, dat is een vergissing want wij geven nog maar 30%' waarop ze vliegensvlug het etiket verwijderde en in de prullenmand gooide. Weg bewijs....

Ellen84
Topic Starter

#9 , 29 jul 2014 19:20

Bedankt allemaal voor de reacties.

De schoen stond zeker niet in het verkeerde rek. Ik had de verkoopster zelf gevraagd welke sandalen mijn zoon zouden passen (brede voet).
Dan had ze het wel opgemerkt.

Maar goed, ik ben daarnet terug geweest bij de winkel. En ik heb de sandalen aan 25 euro mee gekregen.
De persoon die gisteren afrekende had zich blijkbaar vergist... Het is een uitleg als een andere, evengoed had ik ze dus aan de volle pot gekocht.
Die winkel ziet mij niet snel terug!

sloeberken

#10 , 29 jul 2014 19:59

Gewoon die winkels in de toekomst negeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

witchqueen

#11 , 16 aug 2014 21:03

Nog zo eentje : op de schoenen hing een gekleurd bolleke, wat overeen kwam met een korting van 30%. Kom je aan de kassa en beweren dat op dit model geen korting zit, dat het klevertje er bij vergissing werd ingeplakt.
Ik heb gezegd dat ze in dit geval hun schoenen mochten houden en mij gaan ze daar ook nooit meer terugzien !

puttemanp

#12 , 17 aug 2014 11:48

Je zou eens moeten weten hoe een sport het geworden is van 'kortingstickers', weze het in de vorm van een gekleurd bolletje of een sticker met een percentage te verwisselen tussen producten. Ik heb een aantal leuke filmpjes van de veiligheidscamera's in de winkel van klanten die heel creatief zijn als het erop aankomt van prijzen en stickers te verwisselen.

Feit is dat dit tot verwarring en frustratie aan de kassa leidt. Ik denk dat geen enkele winkel de mogelijkheid heeft een full-timer aan te werven om de hele dag rond te lopen en stickers te controleren en indien nodig terug op het juiste artikel te kleven.

Indien de winkelier dan blindelings de korting toch toekent, scheurt hij er z'n broek aan.

Los van de terechte wet op consumentenbescherming, zou soms wat wederzijzds begrip op z'n plaats zijn. Niet alle klanten proberen op zulk een manier een korting te verkrijgen, maar ze zijn er wel. Het is de eerlijke klant die in dit geval ongewenst misleidt wordt, en de winkelier die de slechte is indien hij terecht de korting weigert.

P.

LeenW

#13 , 17 aug 2014 13:56

Inderdaad, zo'n klevertje is snel gewisseld..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 aug 2014 23:43

Nu als via productnummer intern en barcode de firma kan bewijzen dat het geen solden product is hebben ze gelijk.
Maar dan moeten ze dat ook aangeven in de winkel ....
Truc met wisselen stickers is bekend ... zelfs permanent klevers kunnen worden losgemaakt.
Daarom worden er ook permanente klevers gebruikt die zo wie zo in drie delen uiteenvallen of verkleuren.
In een winkel die ik ken worden enkel producten in een bepaalde rayon als solden gezet ... dus staan ze daar niet bij dan is het geen solden ook geeft systeem aan dat het geen solden is.

giserke

#15 , 18 aug 2014 09:49

Een beetje winkelier gebruikt etiketten met barcodes.
Als de barcode op de doos niet overeenkomt met de barcode van de sticker, is er iets niet juist. ;)
En er bestaan stickers die je niet kunt aftrekken zonder dat ze scheuren.

Terug naar “Consumenten Koop”