Net groot onderhoud gehad en nu grote kosten

Minoes
Topic Starter
Berichten: 3

Net groot onderhoud gehad en nu grote kosten

#1 , 29 jul 2014 16:18

Allen,
Ik heb 500km geleden een groot onderhoud laten doen bij een garage. Oorspronkelijk ging mijn wagen binnen omdat mijn lampje van oververhitting rood pinkte (ik heb geen wijzeraanduiding).
De garagist zei toen dat het tijd was voor een groot onderhoud, en dus geschiedde. 450€ later, kreeg ik mijn Opel corsa 2008 terug.

Nu, enkele 100den km later, rijd ik op de autostrade en dat rood lichtje begint weer te branden. Omdat ik dit bizar vind, zet ik me langs de kant.
Auto wilde ook na afkoeling niet meer starten, dus liet ik hem slepen naar de garage (€250).

Nu zegt diezelfde garagistdat er minstens 900€ kosten aan zijn omdat de motordichting kapot is en mogelijk ook het compress. (ik ken niets van wagens dus dat zegt me niets).

Echter, is dit mijn schuld? Ik heb mijn wagen namelijk net op onderhoud gestuurd.. Of kan de garagist hier ook niets aan doen?

alvast bedankt.

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 jul 2014 16:34

Wat zegt het onderhoudsboekje van uw wagen over groot onderhoud? Al ik uw post zo lees heb ik de indruk dat je niet weet wanneer dat moet plaatsvinden. Niet alle problemen worden opgelost bij een groot onderhoud. Uw garagist ha het waarschijnlijk moeten zien, maar niet alle problemen zijn zo eenvoudig te detecteren.
Was het een merkgarage of een garagist van achter de hoek, die mogelijks niet over e gepast apparatuur beschikt voor een motordiagnose?

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 29 jul 2014 16:46

Blijkbaar is de koppakking stuk. Gewoonlijk gevolg van (te lang blijven) rijden met oververhitte motor
Hoeveel km heeft de wagen gereden en hoe oud is hij?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Minoes
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 jul 2014 17:05

Wagen is van 2008 en heeft 86.000km..
2jaar geleden tweedehands gekocht voor 8.000€, dus in deze staat verkopen brengt wrs niet veel meer op..

giserke
Berichten: 2434

#5 , 29 jul 2014 17:21

Als die wagen binnen geweest is voor groot onderhoud, moet de garagist het groot onderhoud uitvoeren volgens voorschriften van de fabrikant. Dus volgens het aantal gereden km.
Als in die voorschriften staat dat hij aan 86.000km de nodige controles moest gedaan hebben die rechtstreeks in verband staan met de breuk die je nu hebt, is hij in fout.
Zeker als je hem bij het binnenbrengen al op gewezen had dat er iets niet snor zat.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2014 19:21

Geen enkel garagist meet de thermostaat uit bij een groot onderhoud en dit oververhitting kan daar door ook zijn, ook temperatuursensor kan kapot zijn, of vuile radiator, of ventilator die niet meer werkt enz.. ik denk dat je de garagist niks kan ten laste legen, zulke zaken gebeuren nu éénmaal, wanneer het lampje begint te branden kan het reeds te laat zijn, maar daarvoor de garagist met de vinger gaan wijzen is wel iets door de bocht.
En vergeet vooral niet dat het extreem warm is geweest.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3826
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jul 2014 19:49

Oorspronkelijk ging mijn wagen binnen omdat mijn lampje van oververhitting rood pinkte
Nu, enkele 100den km later, rijd ik op de autostrade en dat rood lichtje begint weer te branden.
Ben ik nu de enige hier die niet gebuisd was voor begrijpend lezen?

Auto is binnen gebracht vanwege oververhitting. In plaats van probleem te repareren doet garagist groot onderhoud. Auto wordt verder naar de vaantjes geholpen omdat probleem niet is gerepareerd.

Als u kan aantonen (brief, mail, ...) dat u de auto binnen heeft gebracht vanwege dit probleem kan u de garagist aansprakelijk stellen voor de verder opgelopen schade.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 29 jul 2014 20:01

Auto is binnen gebracht vanwege oververhitting. In plaats van probleem te repareren doet garagist groot onderhoud. Auto wordt verder naar de vaantjes geholpen omdat probleem niet is gerepareerd.
Inderdaad de juiste diagnose, maar hoe ga je het bewijzen. Hangt misschien ook af wat er op de factuur staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jul 2014 10:25

Bij de (merk-)garage waar ik ga voor onderhoud van de wagen, krijg ik steeds een papier mee waarop in detail de uitgevoerde werken staan + de extra "klachten" die ik als eigenaar gemeld heb toen de auto binnen ging + wat er aan die specifieke klachten gedaan is. (Laatste keer heb ik bijvoorbeeld gemeld dat ik de indruk had dat de achterste ruitewisser niet meer zo eficient werkte. Toen ik de wagen ging afhalen stond dit vermeld op het meegeleverde papier + de melding dat me de ruitenwisser vervangen had.) Geen idee of de topic starter iets dergelijks op papier heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5819

#10 , 30 jul 2014 20:11

Afsleepkosten had je kunnen "vermijden" via een pechverhelpingspolis.

Je kan je garagist hoogstens verwijten dat ie je klacht "oververhitting" niet ernstig genomen heeft door geen compressietesten uit te voeren die een defecte cilinderkoppakking "joint de culasse" in mooi nederlands aan het licht zouden gebracht hebben. Een defecte koelwaterthermostaat had ook,de oorzaak kunnen zijn.

Je zal je blauw en groen en zwart betalen aan advocaat en experts om te proberen de garagist schuldige nalatigheid te bewijzen en van een kale reis terugkeren. Laten herstellen (al dan niet bij een andere garage) en in een hoekje treuren over het betaalde geld is je enige realistische optie.

PS de typische oorzaak van een defecte cilinderkoppakking (bij een diesel) is stevig rijgedrag zolang de (diesel)motor niet op temperatuur is. Benzinemotoren hebben daar minder last van. Eens warm (na 10/15km) mag je met een diesel ook stevig rijden ... .

Minoes
Topic Starter
Berichten: 3

#11 , 31 jul 2014 12:22

Alvast allen bedankt voor de info.

Het is een benzine, en ik rijd zeer weinig met de wagen (af en toe naar het werk 20km, maar meestal neem ik trein). Ik heb geen metertje van temperatuur dus inderdaad, toen het lichtje begon te branden was het waarschijnlijk al te laat. Ik ben ook geen 'wildrijder'.

Wagen is inderdaad binnengegaan net omdat dat lampje brandde, en kreeg later telefoon dat het ook tijd was voor een groot onderhoud. Dit heb ik dan terwijl laten doen.
Toen ik wagen terugkreeg brandde dat lampje niet meer dus ik dacht dat daarmee het probleem opgelost was. Is allemaal jammer genoeg via telefoon gebeurd, dus geen bewijzen van.

Ik heb net de garagist aan te lijn gehad en hij gaf een MINIMUM bestek van 900€. Als het (zoals eerder dit topic werd vermeld) echt om de koppakking gaat, is dit dan een dure offerte of niet?
Mijn vertrouwen is namelijk een beetje zoek in hem..

Nogmaals bedankt!

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 jul 2014 12:39

Aan +50euro per uur werk, en 900€ is voor het vervangen van een koppakking zeker niet te veel gerekend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jul 2014 17:21

Ik heb net de garagist aan te lijn gehad en hij gaf een MINIMUM bestek van 900€. Als het (zoals eerder dit topic werd vermeld) echt om de koppakking gaat, is dit dan een dure offerte of niet?
Mijn vertrouwen is namelijk een beetje zoek in hem..

Nogmaals bedankt!
Als dit een garagist van "om de hoek" is, zou ik toch niet meer naar deze persoon gaan met mijn wagen. Ik zou toch mijn licht eens opsteken bij een garage van een officiële dealer van het merk in kwestie. Als de offerte voor hetzelfde werk daar in dezelfde lijn ligt wat kosten betreft, zou ik het daar laten doen en niet meer bij de garagist om de hoek.

Een aantal van die garagisten zijn immers niet meer mee met de laatste technologieën, en al zeker niet voor alle merken. Een garage van een officiële dealer is gespecialiseerd in één of een paar merken, met meer kennis van zaken tot gevolg...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”