eigendom feitelijke vereniging

ericbogaerts
Topic Starter

eigendom feitelijke vereniging

#1 , 28 jul 2014 13:48

Beste,

Wij hebben een feitlijke vereniging in muziek. Wij hebben een geluidsinstallatie en belcihting. Via de bankkaart is deze aangekocht en de factuur staat op mijn naam zelf.

Wie is dan eigenaar van deze toestellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 jul 2014 13:53

Op wiens naam staat de rekening van de bankkaart?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2014 13:59

Eigenaar: diegene op wiens naam de goederen staat en die kan bewijzen dat hij de betaling gedaan heeft.
Diegene die het feitelijk bezit heeft van deze goederen: bezit geldt ook als titel van eigendom.

Reclame

ericbogaerts
Topic Starter

#4 , 28 jul 2014 14:59

de feitelijke vereniging heeft betaald. Maar factuur op mijn naam. wat dan

Oude Belg

#5 , 28 jul 2014 15:09

Een feitelijke vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid en kan dus ook geen bezittingen hebben.
http://www.vereniginginfo.be/infofiches ... niging/311
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wanton

#6 , 28 jul 2014 15:44

Indien de feitelijke vereniging het geld voor de aankoop ter beschikking heeft gesteld van eric ( voor of na de aankoop) is het voorwerp eigendom van de vereniging. Een feitelijke vereniging is een samengaan in los verband van een aantal individuen met eenzelfde doel. Indien de gelden waarover de vereniging beschikt , door de leden , op welke wijze dan ook, zijn bijeengebracht, kan gesteld worden dat dat voorwerp eigendom is van elk lid voor een zoveelste deel.
Ik zou niet akkoord gaan indien een voorwerp , aangekocht met geld van de vereniging , waaraan ik heb bijgedragen door lidgeld of hulp bij een activiteit , door één van de leden als persoonlijke eigendom zou worden gezien. In dit geval rijst dus de vraag : waar komt het geld van de aankoop vandaan?
Immers, bij ontbinding van de feitelijke vereniging , moet eventueel tegoed verdeeld worden onder de leden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW

#7 , 28 jul 2014 15:48

Dan zijn alle leden van de vereniging samen eigenaar

ericbogaerts
Topic Starter

#8 , 28 jul 2014 16:23

Kan ik deze toestellen dan aan een lid verkopen? Dan zijn ze niet meer eigendom van de feitelijke vereniging? klopt dit?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2014 16:40

U hebt ze niet betaald ... enkel de factuur staat op uw naam.

wanton

#10 , 28 jul 2014 17:05

Kan ik deze toestellen dan aan een lid verkopen? Dan zijn ze niet meer eigendom van de feitelijke vereniging? klopt dit?

Dit moet een gezamenlijke beslissing worden van de leden. U zelf , die geen eigenaar is , kan dat niet verkopen. het geld moet dan in de kas van de vereniging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”