Ik heb een ingewikkelde situatie waarbij VDAB en HVW wat tegenstrijdige antwoorden geven.
Ik heb tot en met december 2013 fulltime gewerkt als bediende in de verkoop, ontslagen wegens reorganisatie. De zoektocht naar een nieuwe job verliep moeizaam, maar sinds juni dan toch opnieuw in de verkoop parttime aan de slag kunnen gaan - beter dan niks.
Ik werk met dagcontracten via een interim kantoor, afhankelijk van de bezetting 3 à 4 volledige dagen per week. Hier begon 'probleem 1';
HVW: zei dat ik een formulier moest invullen voor behoud van rechten, moest ik terug werkloos worden dat mijn werkloosheid op mijn fulltime job bekeken werd in plaats van op deze parttime;
VDAB: zei dat dat niet nodig was en ik gewoon de dagen dat ik werk moet kleuren op mijn dopkaart. Dat zou volgens hen geen probleem geven, want je zou pas van de lijst gegooid worden als je 6 weken onafgebroken werkt en dat zou dus niet gebeuren aangezien ik parttime werk - volgens hen.
Aangezien ik geen vooruitzichten heb op hoe lang ik deze job mag blijven doen (ook in deze zaak gaat er gesnoeid worden in personeel vanaf begin augustus - half augustus) en ik toch wat vertrouwde op de kunde van de VDAB medewerkers, heb ik gekozen voor hun optie. Hopelijk was dat geen slechte zet? Moest/moet ik toch nog zo'n formulier in orde maken? In juni heb ik dus ook zonder probleem nog een deel van de uitkering ontvangen, voor de niet gewerkte dagen. Juli moet ik nog afwachten.
Ik heb in de tussentijd ook niet stilgezeten met zoeken naar ander werk, maar het is erg moeilijk. Om die reden zou ik een opleiding willen volgen tot administratief medewerker wat mijn kansen toch vergroot. Toen ik de opleiding zag (niet ver van mijn woonplaats) was deze nog erkend door de VDAB en zag dat er perfect uit. Ondertussen is deze opleiding niet meer erkend, behalve in een school aan de andere kant van het land. De opleiding is voltijds en duurt net geen 6 maanden, stage inbegrepen. Ik zou toch graag de niet-erkende opleiding volgen (niet ver van mijn woonplaats), maar hier vond ik dat de VDAB afhaakte qua hulp dus ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik heb contact opgenomen met de school, en eind augustus zijn er selecties wie er net mag starten en wie niet. Selecties naar motivatie, achtergrond, ... Ik zou dan ook bij de RVA een vrijstelling moeten vragen, maar dat kan ik pas als ik zeker weet dat ik zou mogen beginnen?
'Probleem 2' is dat er tussen de selecties en de start van de opleiding slechts 1 week zit, maximaal 2. (Selectie eind augustus, start in september) Geraakt die molen nog rond op die tijd?
'Probleem 3' kàn ik wel een vrijstelling krijgen? Ik las ook dat ik minstens 312 dagen werkloos zou moeten zijn in de afgelopen 2 jaren omdat het geen knelpuntberoep is, maar zo lang ben ik nog niet werkloos? Wil dit dan zeggen dat ik gewoon geen opleiding kan volgen? Ik probeer hier nogmaals voor langs te gaan op het VDAB kantoor in de loop van volgende week, maar die konden vorige keer ook al niet echt antwoorden.
'Probleem 4' wat met verlofdagen? Ik heb dit jaar geen verlof genomen, het interimkantoor zei dat ik nu al eens een week verlof zou moeten nemen om mijn stempelgeld zeker te behouden (spreekt VDAB tegen dus) en om geen vakantiegeld te moeten terugbetalen in het geval ik dit niet zou opnemen (?). Moet ik nu verlof nemen? Moest ik toch niet aan de opleiding mogen beginnen, zou ik mijn verlofdagen liever tegen het einde van het jaar opnemen in plaats van nu (= laagseizoen = goedkoper op vakantie). Moest ik wel de opleiding mogen starten (hopelijk!), wat dan met verlof? Ik weet (nog) niet of de school de schoolvakanties volgt, ik vermoed van wel want de zomervakantie volgen ze ook, ik kan hen pas terug bereiken eind augustus?
Bedankt!