Punt 1 vind ik een zwak excuus en vermits ik met een reden een diesel heb (zelden ritten korter dan 30km en bijna zuiver autostrade) betwijfel ik dat ook, dus dat laat ik nog even buiten beschouwing.
Punt 2 is voornamelijk de reden waarom ik hier kom informeren.
Het laatste onderhoud is inderdaad niet bij hen gebeurd, maar bij een (erkende) merkonafhankelijke garage omdat ik me de dealerprijzen van mijn vorige Ford nog maar al te goed kan herinneren

Ik stelde mezelf daar automatisch al een aantal vragen bij.
- Merkgarantie mag in principe niet geweigerd worden als het onderhoud gebeurd is bij een onafhankelijke garage, maar hoe zit dat bij tweedehandsgarantie?
- Vermits het om de roetfilter gaat, is er volgens mij ook geen oorzakelijk verband tussen het onderhoud en de panne.
- In de papieren die bij de auto zitten staat ook dat de garage 6 maanden garantie geeft op herstellingen, is dat dan niet eerder een kwestie van garantie op herstelling i.p.v. de tweedehandsgarantie?
Ik heb de auto gekocht als "volgens het boekje dealeronderhouden" (bij de dealer waar ik hem kocht overigens), de nodige stempels staan ook in het onderhoudsboekje. Maar zover ik kan terugvinden is de roetfilter nooit vervangen. Een kennis van me werkt bij Ford en wist me te zeggen dat die op 120.000km vervangen dient te worden. Laatste onderhoud voor ik hem kocht is gebeurd bij de dealer op 125.000km.
Ik ga in ieder geval laten natrekken of die effectief niet vervangen is. Intussen zitten we bijna aan de 150.000km, maar als dat het geval is, is dat dan niet een mogelijk bewijs om aan te tonen dat het gebrek al aanwezig was voor ik de auto kocht?