#1 , 14 mei 2014 21:04
Geachte,
Zo'n 5 jaar geleden leerde ik mijn vriendin kennen.
We waren allebei halfweg de 30, hadden elk een eigen huis/flat, en dat is steeds zo gebleven.
's Avonds en in de weekends, woonden we bijna altijd in mijn ruim huis. Overdag gingen we allebei werken. Getrouwd zijn we niet. Het domicilie van mijn vriendin, bleef wel altijd op haar flat staan, om geen "2e-verblijf belastingen" te moeten betalen.
2 jaar geleden kregen we samen een dochter. Haar domicilie kwam automatisch bij de moeder, en dat hebben we zo gelaten. Uiteraard heb ik de wettelijke stappen ondernomen om mijn dochter te herkennen, en ze draagt dan ook mijn naam.
De laatste weken gaat het echter minder goed in onze relatie, en mijn vriendin blijft nu al enkele dagen in haar flat slapen. Ook onze dochter blijft daar dan slapen, en als ik haar wil zien, moet ik daar aanbellen.
Voorlopig wil ik liever nog niet denken aan juridische stappen, of een regeling op papier.
Maar nu vraag ik mij wel af, welke rechten ik als vader heb, ook al woont mijn dochter wettelijk bij haar moeder? Heb ik het recht, om mijn dochter af te halen, en enkele dagen in mijn huis onder te brengen, als ik dat wil, zonder haar toestemming? Of kan ze mij dan aanklagen?
Alvast bedankt voor Uw advies.