agressieve treinbegeleider

IrisS
Topic Starter

agressieve treinbegeleider

#1 , 13 mar 2008 23:21

Even een vraagje in verband met die zaak die momenteel vollop in het nieuws is rond de 'agressieve treinbegeleider':

Het parket 'zou' aan de media verklaard hebben dat de grootste fout bij de begeleider lag. Ik zie ook net in het journaal hetzelfde verklaren vanuit het parket. Ligt het nu aan mij of is dat een grove schending van de fundamentele rechten van die begeleider? Enkel een rechter mag zich toch uitspreken over de schuld van die man? Ik vind de dingen een beetje weird verlopen... Men vertelde blijkbaar zelfs dat de begeleider eerst zou geslagen hebben. Een rechtzaak is openbaar, maar een onderzoek toch niet? Of heb ik nu een aantal basisprincipes zo verkeerd in mijn hoofd zitten?

Ik ben gewoon een beetje verbaasd over het verloop van dit onderzoek en de simplistische weergave in de media.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 mar 2008 12:19

De vakbond, die optrad in naam van de treinconducteur, heeft de kat de bel aangebonden door oa. een (wilde) staking te organiseren.

In hoeverre kan men dan achteraf komen zeuren dat het geheim van het onderzoek werd geschonden?

De media en in het bijzonder het ‘gesproken dagblad zijn eenzijdig maar hier zijn m.i. geen fouten gebeurd!

Indien je daar een andere mening mocht over hebben, dan hoor ik ‘graag’.

IrisS
Topic Starter

#3 , 14 mar 2008 15:56

De vakbond veroordeelde de staking dacht ik net. Maar dat doet er toch niet echt toe? Je kan die man zijn rechten toch niet met de voeten treden omdat anderen actie ondernemen?

Let wel, ik doe hier geen uitspraak over die begeleider. Was hij in fout, dan wordt hij maar veroordeeld... Vind het gewoon nogal ver gaan.

Reclame

Zjef

#4 , 14 mar 2008 18:25

Doet er wel toe omdat de motivatie van de vakbond zelf om de staking nu in de pers af te keuren (toen wel erkend) juist is dat het vermeende slachtoffer de dader blijkt te zijn.

IrisS
Topic Starter

#5 , 15 mar 2008 10:57

Jaja, dat snap ik allemaal wel. Maar er is gewoon nog zoiets als de 'rechten van de verdediging'. Daar zou die vakbond helemaal niks mee te maken mogen hebben. Je kan als parket toch niet gewoon de vuile was op straat gooien terwijl er nog geen vonnis is? Je weet nl dat de pers maar al te graag op ziets springt en wat zal bijschaven om het dramatischer te doen overkomen.

Nog eens, als die vent schuldig is, dat hij maar veroordeeld wordt. Zeker uit hoofde van zijn functie vind ik dat hij niet lukraak klappen kan uitdelen (al zal de waarheid wel wat complexer zijn dan dat).

Lex

#6 , 15 mar 2008 12:13

De vakbond organiseerde de staking en heeft zich daarvoor later geëxcuseerd.

Zij die het bericht de wereld in stuurden treffen hier schuld,anderzijds zijn er de verschillende verklaringen van reizigers en das toch iets wat de rechter niet zomaar naast zich neer kan leggen.

Ik ben er echter nog niet zo zeker van dat er ook een strafzaak zal komen.
De NMBS zal de treinconducteur voor een paar maand schorsen, met verlies van wedde, wat op zich al een meer dan voldoende straf is.
De man moet ook geen twee x gestraft worden.

IrisS
Topic Starter

#7 , 15 mar 2008 15:03

Hmmm, die verklaringen van reizigers zijn relatief. De voorafgaande discussie was grotendeels in het Arabisch. Daarom betreur ik ook zo dat men het op deze manier uitsmeert.

Twee maal straffen is inderdaad nogal overbodig. Ben dan wel geneigd het gerecht zijn werk te laten doen. Dat zou ongetwijfeld ook wat eerlijker verlopen. Als het slachtoffer dan werkelijk geen schuld treft, geeft hem dat ook meteen een extra troef voor burgerrechtelijke vervolging. Uiteindelijk is t ook niet zozeer een zaak tussen de NMBS en de begeleider, wel tussen de vermeende dader en vermeend slachtoffer. Als de begeleider over de schreef ging, moet de NMBS (en wat mij betreft de vakbond) daar natuurlijk ook rekening mee houden. Dat is echter maar secundair.

Terug naar “Actuele Thema's”