Hallo, ik heb een vraag. Ik ben zelf Nederlandse en mijn partner is Nigeriaan. Wij wonen nu 2,5 jaar wettelijk samen in Belgie.
Voor de wettelijke samenwoonst/gezinshereniging hebben wij allerlei papieren moeten overleggen waaronder natuurlijk ook een geboorteakte van ons allebei en een ongehuwdenverklaring. We hebben samen 2 kindjes en willen graag trouwen en zijn hiervoor bij de gemeente geweest.
Nu wil de gemeente weer nieuwe geboorteaktes hebben omdat ze ouder zijn dan 1 jaar, ze geven aan dat de vorige geboorteaktes niet weer gebruikt mogen worden. Ik heb vaker gelezen dat als je al eerder gelegaliseerde geboorteaktes hebt moeten overleggen aan de gemeente je dit niet nog een keer hoeft te doen aan dezelfde gemeente maar de gemeente zegt dat dit niet het geval is en dat er echt nieuwe moeten komen. Dit is voor ons een hele lastige situatie omdat zijn ouders de geboorteakte moeten ondertekenen, maar die wonen niet in Nigeria maar in Amerika. Dus daar gaat veel tijd en geld in zitten. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?